يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ , 6 Oct 2024
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: حدود دو هفته پیش در دولت حذف ارز حمایتی تجهیزات آ‌زمایشگاههای تشخیص طبی مصوب شده است اما هیچ اعتباری برای جبران ما به التفاوت هزینه تامین این تجهیزات در نظر گرفته نشده است و متاسفانه این نگرانی وجود دارد که کیفیت خدمات آزمایشگاهها پایین بیاید و هزینه های مردم برای خدمات تشخیصی افزایش زیادی پیدا کند.
ارز حمایتی تجهیزات آزمایشگاهها را برداشتند اما مابه‌التفاوت را ندادند
به گزارش درمانا، دکتر محمد مهدی ناصحی افزود: حذف ارز حمایتی از وسایل آزمایشگاهی باعث گران شدن قیمت این کالاها در بازار و افزایش قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاههای تشخیص طبی می شود. این افزایش قیمت باید روی جزء فنی تعرفه خدمات آزمایشگاهها تاثیر بگذارد و تعرفه این مراکز اصلاح شود تا بیمه ها بتوانند ما به التفاوت آن را جبران کنند اما تعرفه این خدمات تغییری نکرده است.

وی گفت: اگر قیمت تعرفه خدمات آزمایشگاههای تشخیص طبی در همان نرخ قبلی باقی بماند قطعا آزمایشگاهها را با مشکلات جدی مواجه می کند و از این جهت روی فعالیت آزمایشگاهها تاثیر منفی می‌گذارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: این موضوع می‌تواند تبعات مختلفی هم برای آزمایشگاهها و هم برای مردم داشته باشد و ممکن است روی کیفیت تشخیص های آزمایشگاهها تاثیر بگذارد و خطاهای آزمایش ها را افزایش دهد یا آزمایشگاهها را به سمت اخذ مبالغ بیشتر و خارج از تعرفه از مردم هدایت کند.

وی افزود: این تصمیم حدود دو هفته پیش در دولت گرفته شده و جلسات متعددی بین سازمان بیمه سلامت، سازمان غذا و دارو تشکیل شده تا با تامین اعتبار مناسب جلوی تبعات منفی گران شدن تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهها گرفته شود، در واقع باید ابتدا تکلیف اعتبار ما به التفاوت آن مشخص می شد بعد ارز حمایتی تجهیزات آزمایشگاهها حذف می شد.

ابراز نگرانی جدی مدیرعامل بیمه سلامت از تبعات حذف ارز حمایتی تجهیزات آزمایشگاهها

ناصحی گفت: اکنون بودجه ای از سوی سازمان سازمان برنامه بودجه برای جبران افزایش قیمت خدمات آزمایشگاهها اختصاص داده نشده است و در حقیقت ارز حمایتی را برداشته اند اما ما به التفاوت ریالی آن را در نظر نگرفته‌اند و این تصمیم نادرستی است.

وی افزود: سازمان های بیمه گر طبق قوانین موجود ۷۰ درصد تعرفه دولتی را برای آزمایشگاههای دولتی و خصوصی برای بیماران سرپایی پرداخت می کند و البته برای بیماران بستری میزان پوشش بیمه ای ۹۰ درصد تعرفه دولتی است اما وقتی تعرفه ها تغییر پیدا نکند با وجود افزایش هزینه آزمایشگاهها بیمه ها نمی توانند پرداخت بیشتری به آزمایشگاهها داشته باشند و بیمه ها فعلا با همان قیمت های قبلی هزینه آزمایشگاهها را پرداخت می کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: کار درست این بود که با توجه به افزایش قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهها جزء فنی تعرفه های آزمایشگاهها افزایش پیدا کند. سازمان برنامه و بودجه باید بودجه لازم را برای تغییر تعرفه آزمایشگاهها تامین کند.

خطر افزایش خطای آزمایشگاهها و افزایش هزینه های مردم

وی افزود: تا جایی که اطلاع دارم بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین می شد، بنابراین حذف حمایت ارزی این تجهیزات و تامین لوازم آزمایشگاهها با ارز آزاد، هزینه آزمایشگاهها را حداقل دو برابر می کند و البته اگر ارز برخی تجهیزات ۴۲۰۰ تومانی بوده باشد این افزایش هزینه بسیار بیشتر خواهد بود و در مجموع هزینه آزمایشهای طبی بر اساس نوع کیت و تجهیزات آن بین دو تا در مواردی ۸ برابر بیشتر می شود.  افزایش هزینه ها متفاوت خواهد بود و نمی توانم نرخ میانگینی اعلام کنم.

ناصحی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت برای جلوگیری از فشار به آزمایشگاهها و مردم این موضوع را پیگیری کرده است اما تا زمانی که سازمان برنامه، بودجه ای را برای جبران هزینه آزمایشگاهها تعیین نکند، کاری نمی توان انجام داد و متاسفانه جای نگرانی دارد که کیفیت خدمات آزمایشگاهها پایین بیاید و مردم دچار هزینه های بیشتری در بخش سلامت بشوند.

وی گفت: قانون صراحت دارد که نباید هزینه های مردم در بخش سلامت افزایش پیدا کند و پرداخت از جیب مردم نیابد بالا برود اما فعلا بودجه و اعتباری برای جبران این هزینه ها در نظر گرفته نشده است.
منبع : ساعت سلامت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده