يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ , 24 Nov 2024
سپهری در گفت‌وگو با درمانا:

برگزاری نمایشگاه ایران هلث باید به بخش خصوصی بازگردد

ایران هلث دولتی نمی‌تواند به عرب هلث برسد
برگزاری نمایشگاه ایران هلث باید به بخش خصوصی بازگردد
خبرنگار درمانا در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث گفت‌وگویی با صدرا سپهری نائب رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی و مدیرعامل شرکت آرگون مدیکال داشت که متن کامل آن به شرح زیر است:

چرا شرکت آرگون مدیکال و برخی دیگر از شرکت‌های تجهیزات پزشکی در نمایشگاه امسال ایران هلث شرکت نکردند؟

یکی از دلایل عدم حضور شرکت آرگون مدیکال در نمایشگاه امسال ایران هلث عدم همپوشانی سیاست‌های کلان شرکت با سیاست‌های برگزاری این دوره از نمایشگاه بود. با توجه به ماهیت فعالیت شرکت ما که B2C است و با مصرف‌کننده نهایی برخورد مستقیم داریم، ساعت و زمانبندی نمایشگاه مساعد نبود و با توجه به اینکه برگزارکننده نمایشگاه امسال برخلاف ۲۴ دوره گذشته، بخش خصوصی نبود، امکان رایزنی موثر را در این زمینه نداشتیم و مانند آرگون مدیکال شرکت‌های بزرگ دیگری هم که در زمینه درماتولوژی و به صورت B2C فعالیت می‌کنند، امسال امکان و قابلیت حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند. یکی دیگر از دلایل عدم حضور برخی از شرکت‌ها در نمایشگاه امسال ایران هلث، افزایش قیمت‌ها و تعرفه‌ها بود که اگرچه بعدا قیمت‌ها تعدیل و به صورت کارشناسی شده ارائه شد اما ناهماهنگی و عدم ارتباط موثر در این زمینه باعث ریزش برخی از شرکت‌های بزرگ شد. از سوی دیگر شاهد افزایش حضور شرکت‌های نوپا و فناور که دارای فناوری جدیدی هستند و باید دیده شوند در نمایشگاه امسال بودیم که یک نقطه قوت به شمار می‌رود. این شرکت‌ها باید دیده شوند و مورد حمایت قرار بگیرند، مخصوصا در دوره‌ای که بخش دولتی برگزارکننده نمایشگاه است و انتظار می‌رود که امکانات دولتی بسیار موثری در اختیار این شرکت‌های تازه تاسیس نوپا و فناور که دارای فناوری‌های جدیدی هستند، قرار بگیرد.

امسال برای نخستین بار مجری نمایشگاه تجاری ایران هلث از بخش خصوصی به بخش دولتی تغییر کرد. برخی شرکت‌ها به این تغییر اعتراض کردند و اعتقاد دارند که دولت نیز عهده‌دار برگزاری نمایشگاه‌های تجاری باشد. آیا این موضوع هم تاثیری بر عدم حضور شرکت شما در نمایشگاه داشت؟

این شبهه رخ داده که مغایرت با اصل ۴۴ داشته و بهتر است بگویم تفسیر نوینی از اصل ۴۴ قانون اساسی است که بخش دولتی در زمینه برگزاری نمایشگاهی که ماهیت تجاری دارد به رقابت با بخش خصوصی آمده است. امیدوارم نمایشگاه ایران هلث با حضور بخش دولتی به سمت دستوری شدن نرود چون نگاه دولت نگاه حاکمیتی و دستوری است اما نگاه بخش خصوصی نگاه صددرصد تجاری است. متاسفانه چنین شائبه‌ای به وجود آمده و امیدواریم در پایان برگزاری ایران هلث شاهد اثبات این شائبه نباشیم. بسیاری از شرکت‌ها به این مساله اعتراض داشتند و احساس کردند که بخش خصوصی به عنوان نماینده مردم در سال جهش تولید با مشارکت مردم نادیده گرفته شده است این در حالیست که در ۲۴ دوره گذشته ایران هلث، همواره بخش خصوصی این نمایشگاه را برگزار کرده بود و در دوره ۲۵ به استناد حرف برگزارکننده که گفته بود برای حل اختلاف بین بخش خصوصی آمده است، بخش خصوصی از برگزاری نمایشگاه کنار گذاشته شد در صورتی که چنین چیزی پذیرفتنی نیست و برگزارکننده این دوره نمایشگاه مرجع حل اختلاف بین بخش خصوصی نیست اما انتظار داریم حالا که نمایشگاه در اختیار بخش دولتی است با قدرتی که دارد شرکت‌های نوپا و فناور را حمایت کند و آنها را به سطح تجاری‌سازی برساند و امیدوارم دوباره برگزاری نمایشگاه به بخش خصوصی برگردد تا رونق دوچندانی پیدا کند. مادامی که بخش خصوصی به عنوان ذینفع، متولی نمایشگاه ایران هلث نباشد متاسفانه باید بگویم که نتیجه و خروجی دلخواه حاصل نخواهد شد.

به نظر شما آیا ایران هلث می‌تواند بزرگتر و بهتر از عرب هلث برگزار شود؟

این امکان وجود دارد اما باید واقع‌بینانه و به دور از شعارزدگی نظر خود را بگوییم. واقع‌بینانه این است که کشور ما در شرایط تحریم بسیار سنگین قرار دارد و همین باعث می‌شود که دسترسی و دستیابی محدودی به بازارهای جهانی داشته باشیم و ریسک سرمایه‌گذاری در کشور بالا برود. برای بهبود این شرایط کاری نمی‌توانیم بکنیم اما اگر بخش خصوصی به نمایشگاه ایران هلث برگردد، در تحریم‌زدایی، جذب سرمایه‌گذاران و رابطان خارجی و ارتباط موثر با شرکای خارجی می‌تواند به سمتی برود که جایگاه سابق ایران هلث که زمانی به جایگاه نمایشگاه‌هایی مانند عرب هلث تنه می‌زد و حتی از آن پیشی گرفته بود، بازیابی شود اما تحقق این هدف منوط به آن است که ذینفعان اصلی یعنی بخش خصوصی باید متولی شوند چرا بخش دولتی با ساختارهای تجاری آشنایی نداشته و ظرفیت و امکانات لازم را هم ندارد. چند صد شرکت حاضر در نمایشگاه ایران هلث، هر یک ارتباطات تجاری متفاوتی دارند و با این ارتباطات می‌توانند شرکای تجاری خود را مجاب کنند که در نمایشگاه ایران هلث حضور یابند. فرض کنید هر شرکت بتواند یک یا دو شرکت دیگر را بیاورد، آن وقت حجم نمایشگاه ایران هلث دو تا سه برابر می‌شود اما این امکان در اختیار دولت نیست. دولت نمی‌تواند شرکت‌های خصوصی خارجی را برای شرکت در ایران هلث مجاب کند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده