جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
دبیر کمیته علوم آزمایشگاهی انجمن حامی تجهیزات و ملزومات دارویی مرآت گفت: در سال ۹۶ یا ۹۷ و در زمان دکتر مسائلی (مدیرکل اسبق امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو) آیین‌نامه‌ای ارائه شد که براساس آن تجهیزات آزمایشگاهی دیگر جزو تجهیزات پزشکی نبودند و جزو تجهیزات عمومی محسوب شدند و نیازی به دریافت تائیدیه نداشتند. جالب اینجاست که یک سری از تجهیزات آزمایشگاهی واقعا دستگاه‌های تشخیصی آزمایشگاهی (IVD) هستند اما این دستگاه‌ها را از این طبقه‌بندی کنار گذاشتند و یک سری از دستگاه‌هایی که IVD نبودند را IVD اعلام کردند.
تولید دستگاه‌های آزمایشگاهی بی‌کیفیت و غیراستاندارد در دامداری‌ها و مرغداری‌های متروکه!
وحید اسکویی در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث در گفت‌وگو با خبرنگار درمانا افزود: این تصمیم یک ضربه اساسی به تولیدکنندگان واقعی بود که مجوز، مسوول فنی و ایزو مربوطه را داشتند و حتی در حال حرکت به سمت دریافت CE بودند. در همان زمان مستندی ۲۰۰ صفحه‌ای را به سازمان ارائه کردم که متاسفانه در برخی از امکانی که واقعا اسفناک هستند، دستگاه‌های بی‌کیفیت آزمایشگاهی تولید و متاسفانه فروخته می‌شوند. به این دلیل که این تجهیزات با قیمت‌های بسیار پایین در بازار عرضه می‌شوند، تولیدکنندگان واقعی که نمی‌توانند مواد اولیه خود را تغییر دهند و استانداردها را رعایت نکنند دچار چالش شدند.

وی گفت: باید این موضوع مهم را بدانیم که کیت یا محیط کشت با دستگاه کار می‌کند و اگر دستگاه درست کار نکند، کیت یا محیط کشت هرچقدر هم با کیفیت باشند، قطعا پاسخ‌ها دارای خطا خواهند بود. انکوباتور یک دستگاه IVD است که با آن عفونت احتمالی در بدن تشخیص داده می‌شود و نباید بیشتر از نیم درجه نوسان داشته باشد. با یک دستگاه غیراستاندارد، اگر بهترین محیط کشت را هم داشته باشید قطعا پاسخ دچار خطا خواهد بود. من انکوباتوری را دیدم که بیش از ۵ تا ۶ درجه نوسان داشت و مطمئنا اگر نوزادی یا بیماری که عفونت ادراری دارد به آزمایشگاه دارای چنین انکوباتوری مراجعه کند و با آن انکوباتور تست شود، پاسخ این خواهد بود که عفونت ادراری وجود ندارد و در این شرایط جان فرد به خطر می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش دستکم داشتن ایزو را را برای دستگاه‌های آزمایشگاهی اجباری می‌کردند. اطلاع دارم که متاسفانه برخی در دامداری‌ها و مرغداری‌های متروکه در حال تولید دستگاه‌های آزمایشگاهی هستند و متاسفانه این دستگاه‌ها را روانه بازار می‌کنند. البته در آزمایشگاه‌های کلینیکال که سطح سواد بالاست و بسیاری از متخصصین علوم آزمایشگاهی، پاتولوژیست‌ها و پزشکان این دستگاه‌ها را نمی‌خرند اما اخیرا بسیاری از این دستگاه‌ها روانه سیستم‌های صنایع غذایی کشور شده است و متاسفانه این دستگاه‌ها در کارخانه‌های صنایع غذایی بکار گرفته شده‌اند که ممکن است به تبع آن شاهد اتفاقاتی مانند ورود آفلاتوکسین و غیره باشیم که قطعا مشکل‌ساز خواهد شد.

دبیر کمیته علوم آزمایشگاهی انجمن حامی تجهیزات و ملزومات دارویی مرآت عنوان کرد: در دوره دکتر شانه‌ساز (رئیس پیشین سازمان غذا و دارو) خیلی تلاش کردم که این آیین‌نامه اصلاح شود اما به نتیجه نرسید. در دوره دکتر محمدی هم تلاش زیادی کرده‌ام و مسوولان قول داده‌اند که نشست‌های تخصصی را در این ارتباط برگزار کنند تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم اما تاکنون توفیقی در این زمینه حاصل نشده است.

به گفته وی، انکوباتور یخچال‌دار برای تشخیص عفونت‌های قارچی معمولا روی ۲۴ درجه کار می‌کند. در یک مورد عجیب مشاهده شد که روی یک دستگاه درج شده بود درجه را روی ۴۰ بگذارید تا دمای ۳۰ درجه مثبت و منفی دو بدهد!

اسکویی توضیح داد: توصیه می‌کنم اساتید فن، مسوولان آزمایشگاه‌ها، سوپروایزرها، متخصصین پاتولوژیست، متخصصین علوم آزمایشگاهی و کارخانه‌داران آرایشی و بهداشتی یا غذایی در موقع خرید تجهیزات آزمایشگاهی یک سری پارامترها را جدی بگیرند. یکی از این پارامترها داشتن ایزو ۱۳۴۸۵ معتبر برای وزارت بهداشت توسط سازنده تجهیزات است که اگر این موضوع رعایت شود قطعا جایی برای خرید دستگاه‌های نامرغوب باقی نمی‌ماند و تست‌ها هم با دقت بیشتری انجام می‌شوند.

وی تاکید کرد: در نمایشگاه ایران هلث کنترل‌هایی وجود دارد و شرکت‌های غیراستاندارد و بدون کیفیت حوزه تولید تجهیزات آزمایشگاهی امکان حضور را در آن ندارند اما در بسیاری از کنگره‌ها که این کنترل‌ها وجود ندارند، این شرکت‌ها متاسفانه حضور دارند و بسیار راحت محصولات خود را به نمایش می‌گذارند و می‌فروشند. خرید این دستگاه‌ها توسط آزمایشگاه‌ها ضررهای جبران‌ناپذیری را به سلامت جامعه وارد می‌کند.

این تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی اظهار کرد: اگر یادتان باشد قارچ سیاه در دوران کرونا جان می‌گرفت. شاهد بودم که در دوران قبل از شیوع کرونا به دلیل تشخیص نادرست یک دستگاه درباره ابتلای یک جوان ۲۴ ساله به عفونت قارچ سیاه، آن فرد جان خود را از دست داد. بعضا هم که از آزمایشگاه‌ها شکایت می‌شود سراغ برخورد با تولیدکنندگان غیرواقعی و تولیدنما نمی‌روند بلکه با آزمایشگاه‌ها برخورد می‌شود که چرا دستگاه غیراستاندارد خریده‌اند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده