يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
فلاتی در گفت‌وگو با درمانا:

انگیزه‌ای برای صادرات تجهیزات آزمایشگاهی نمانده است

برخی بیمارستان‌ها بدون توجه به آیمد تجهیزات آزمایشگاهی بی‌کیفیت را می‌خرند
مدیرعامل شرکت پل ایده‌آل تجهیز، تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی گفت: با اینکه حتی یک دلار ارز ترجیحی برای تولید نگرفته‌ایم اما مجبوریم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، آن را ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت ارز آزاد به بانک ملی بفروشیم که این باعث شده انگیزه‌ای برای توسعه صادرات باقی نماند.
انگیزه‌ای برای صادرات تجهیزات آزمایشگاهی نمانده است
غلامعلی فلاتی در گفت‌وگو با خبرنگار درمانا درباره مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی توضیح داد: ما به عنوان یک شرکت تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی، صادرات چندان زیادی نداریم اما برای همان میزان صادرات انجام شده هم تعهد ارزی برای ما ایجاد شد. برای رفع تعهد ارزی مجبور شدیم ارز حاصل از صادرات را ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت ارز در بازار آزاد به بانک ملی بفروشیم و معادل ریالی آن را دریافت کنیم.

وی گفت: ما تمام مواد اولیه خود را با ارز آزاد خریداری می‌کنیم و حتی یک دلار ارز دولتی یا نیمایی دریافت نگرفته‌ایم. حال چرا باید وقتی صادرات می‌کنیم، ارز حاصل از صادرات خود را زیر قیمت بازار آزاد به بانک ملی بفروشیم؟ این معضل باعث شده که رغبت و علاقه ما به توسعه صادرات از بین برود.

فلاتی در پاسخ به سوال خبرنگار درمانا درباره دلایل معضل وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی توضیح داد: در مقطعی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که برای تولید لوازم آزمایشگاهی نیازی به داشتن پروانه ساخت نیست و بر همین اساس برخی شرکت‌های بدون پروانه به این حوزه ورود کردند. پس از چند ماه که مدیر مربوطه تغییر کرد و تصمیمات به حالت قبل بازگشت، مجددا اعلام کردند که شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی که به بیمارستان‌ها فروش دارند حتما باید پروانه ساخت داشته باشند. مشکلی که در این حوزه باقی ماند این بود که برخی شرکت‌ها فقط به بیمارستان‌ها فروش دارند اما برخی هم به خارج از بیمارستان‌ها مانند صنایع غذایی، کشاورزی، شیمیایی و غیره فروش دارند که در این بخش‌ها همچنان نیازی به داشتن پروانه ساخت نیست.

مدیرعامل شرکت پل ایده‌آل تجهیز خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ دیگر هم این است که حتی بعضا بیمارستان‌ها هم که باید پروانه ساخت و آیمد شرکت‌ها را بررسی کنند، این موضوع را رعایت نمی‌کنند و بدون توجه به اینکه آیا یک شرکت در آیمد حضور دارد یا نه، خرید خود را از آن شرکت انجام می‌دهند. بنابراین شرکت‌هایی مانند ما همه محصولات آن در آیمد ثبت شده، با این وضعیت مواجه می‌شوند که شرکت‌های بی‌کیفیت که در آیمد هم نیستند خیلی راحت محصولات خود را به برخی بیمارستان‌ها می‌فروشند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده