يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
سازمان توسعه تجارت براساس قانون حق واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به بخش دولتی را ندارد و واگذاری مجوز برگزاری ۳ ساله نمایشگاه ایران هلث به پارک علم و فناوری پردیس یک رانت دولتی است.
سازمان توسعه تجارت حق واگذاری برگزاری نمایشگاه‌‌ها به بخش دولتی را ندارد
به گزارش درمانا، کم کم داریم به موعد برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث ماراتن دستاوردهای بخش سلامت کشورمان نزدیک می‌شویم اما براساس شواهد موجود این نمایشگاه در دوره بیست و چهارم خودش تغییرات و تحولاتی را تجربه می‌کند و یکی از این تحولات، تغییر مجری برگزاری نمایشگاه است.

افراد و شرکت‌های فعال در عرصه تولید تجهیزات سلامتی و بهداشت کشورمان می‌دانند که شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان با مدیریت ادریس مازندرانی برگزار کننده بیست و دومین و بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث بوده و تلاش کرده که کار خودش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد اما حالا این شرکت به عنوان مجری برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث شناخته نمی‌شود و ما سعی کردیم که چرایی این موضوع را از ادریس مازندرانی رئیس هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان جویا شویم.

او گفت: شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان برگزارکننده بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث بود و همانطور که می‌دانید ۵ تشکل اصلی در آن نمایشگاه شرکت داشتند که ۳ تشکل از میان آنها درخواست غیر عرفی را از ستاد اجرایی نمایشگاه داشتند؛ آن تشکل‌ها  می‌خواستند که شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان را به آنها بدهد و مدیران این شرکت را تهدید می‌کردند که اگر سهمشان را ندهند، نمی‌گذارند که نمایشگاه برگزار شود.

ادریس مازندرانی افزود: مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان طبق قوانین و مصالح سازمان توسعه تجارت بسیار محکم در مقابل تشکل‌های سهم‌خواه ایستادند و بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث را به بهترین شکل و با رشدی خوب نسبت به بیست و دومین دوره برگزاری آن نمایشگاه، برگزار کردند.

 پارک علم و فناوری پردیس توان برگزاری نمایشگاه را ندارد

رئیس هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان بیان کرد: بعد از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث، سازمان توسعه تجارت برخلاف آنچه که در قانون آمده است، وظیفه برگزاری نمایشگاه مذکور را برعهده پارک علم و فناوری پردیس گذاشت؛ در قانون تصریح شده است که نهادهای دولتی نمی‌توانند مجری برگزاری نمایشگاه‌ها باشند.

مازندرانی گفت: پارک علم و فناوری پردیس توانایی برگزاری نمایشگاه را ندارد و اصلا در اساسنامه‌اش هم ذکر نشده که می‌تواند نمایشگاهی را برگزار کند، بنابراین وظیفه برگزاری بیست و نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث را به آقای رضایی همکار خوب ما سپرد.

او ادامه داد: سپس مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان اعتراض کردند و اعتراضشان بر این مبنا بود که انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها با ۷۰ عضو خود ۵۰۰ نمایشگاه تخصصی، ملی و بین‌المللی را در داخل کشور و ۲۰۰ پاویون خارجی را با هدف توسعه صادرات غیر نفتی در خارج از کشور برگزار می‌کند و این نشان می‌دهد که انجمن مذکور توان برگزاری نمایشگاه‌ها را دارد بنابراین سازمان توسعه تجارت حق ندارد که برخلاف آیین‌نامه کارگروه ابلاغی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت (صمت)، نمایشگاه را به دولت هدیه کند و اهدای سپردن وظیفه برگزاری نمایشگاه ایران هلث به پارک علم و فناوری پردیس، یک رانت دولتی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان بیان کرد: سازمان توسعه تجارت خواسته مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان را تمکین نکرد. مدیران شرکت مذکور نیز به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند و پیگیر موضوع هستند.

سازمان توسعه تجارت برگزاری نمایشگاه ایران هلث را به بخش خصوصی بسپارد

مازندرانی گفت: مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان پیگیر این موضوع نیستند که شرکتشان برگزارکننده دوره‌های بعدی نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث باشد البته شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث از همه محق‌تر است زیرا در  برگزاری دوره‌های قبلی بهترین عملکرد را داشته است و مشارکت‌کنندگان بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث از اقدامات آن راضی بودند؛ حرف مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان این است که سازمان توسعه تجارت از قانون تمکین کند و برگزاری نمایشگاه ایران هلث را به بخش خصوصی بسپارد.

او افزود: سپردن کار برگزاری نمایشگاه‌ها به شرکت‌های فعال در بخش خصوصی، جزو دستورات مقام معظم رهبری است و قانون آن را تصریح می‌کند؛ قانون بر منع رقابت دولت با بخش خصوصی تاکید دارد و هم‌اکنون دولت در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها با بخش خصوصی رقابت می‌کند.

مدیر هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان بیان کرد: نمایشگاه ایران هلث میراث بیست و چهار ساله تجارت و بازرگانی کشورمان است و من امیدوارم که امسال به خوبی برگزار شود ولی همه ما می‌دانیم که هر جا دولت وارد کاری شده که نباید بشود، این اتفاق نیفتاده است.

مازندرانی ادامه داد: قطعا شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان مطالبه‌گری خودش را دارد و سازمان توسعه تجارت براساس قانون و نه بر اساس حرف من، حق واگذاری نمایشگاه‌ها به بخش دولتی را ندارد.

او گفت: معلوم نیست که چرا برگزاری نمایشگاه ایران هلث به پارک علم و فناوری پردیس سپرده شد ولی اگر دلیلش این باشد که برخی از شرکت‌های نوآور و فناور در عرصه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارند، برگزاری نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه  برق نیز می‌تواند به پارک‌های علم و فناوری محول شود و اگر روند اینگونه پیش برود، به نظر من پارک‌های علم و فناوری کم کم می‌توانند جایگزین مرکز دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران شوند و به جای آنکه به دنبال تولید علم برود، نقش آن مرکز را بازی کند.

پارک‌های علم و فناوری از مسیرشان منحرف شده‌اند

رئیس هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان افزود: پارک‌های علم و فناوری موظف هستند که علم را تولید کنند اما مسئولان آن پارک‌ها از مسیر خود منحرف شده‌اند؛ امروزه علم را نیز بخش خصوصی تولید می‌کند.

مازندرانی بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری موظف هستند که از شرکت‌های نوآور و فناور حمایت کنند اما مجاز به  برگزاری نمایشگاه‌ها نیستند؛ نکته جالب اینجاست که شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه مجوز برگزاری نمایشگاه‌های ۳ ساله را ندارند اما مجوز برگزاری نمایشگاه ایران هلث توسط پارک علم و فناوری پردیس، یک مجوز ۳ ساله است و این در صورتی است که سازمان توسعه تجارت آن پارک را در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها راستی‌آزمایی نکرده است.

او ادامه داد: مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان امیدوار هستند که همانطور که آنها قانون را رعایت می‌کنند، همه قانون را تمکین کنند و همچنان مطالبه‌گر هستند؛ این یک مطالبه صنفی است و مطالبه شخصی به حساب نمی‌آید.

 شهر آفتاب بازار ایران را مجانی در اختیار تاجران و بازرگانان قرار داده است

رئیس هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان در پاسخ به این سوال که مشخصا کدام یک از تشکل‌ها پیش از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث درخواست نامتعارف را از شما داشتند؟؛ گفت: همانهایی که نمایشگاه ایران مد را در شهر آفتاب برگزار می‌کنند و در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث شرکت نکردند؛ اکثر اعضای تشکل‌های سهم‌خواه، شرکت‌های بازرگان و واردکننده بودند و از گپ قانونی شهر آفتاب استفاده کردند تا به جای آنکه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، عدد ۱۸۰ یورو را برای فعالیت در بازار تجاری ایران به دولت پرداخت کنند، غرفه‌ها را با متری ۴۰۰ هزار تومان برابر با ۸ یورو در اختیار گرفتند و به نوعی شهر آفتاب بازار ایران را مجانی در اختیار آنها قرار داد. این تضییع حق تولیدکننده است.

مازندرانی افزود: الآن شرکت‌های تجاری و بازرگانی فعال در عرصه تجهیزات پزشکی از ناتوانی سازمان توسعه تجارت در حفظ چهارچوب مجوز قانونی‌اش استفاده می‌کنند؛ اکنون سازمان توسعه تجارت قانون محکمی ندارد که براساس آن بتواند کیوریتوری (رگولاتوری) صنعت نمایشگاهی را بکند.

سازمان توسعه تجارت ابزاری برای جلوگیری از تخلف‌ها ندارد

او بیان کرد: الآن شهرداری یک ساز برای خودش می‌زند و مجوز برگزاری برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی را می‌دهد. سازمان توسعه تجارت نیز در نهایت می‌آید و اعلام می‌کند که این تخلف است اما هیچ ابزاری برای جلوگیری از این موضوع را ندارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان گفت: شما می‌توانید موضوعی را که من بیان کردم از شخص وزیر پیگیری کنید چون دهقانی فیروزآبادی نامه‌ای را به وزیر زده و درخواست برگزاری نمایشگاه ایران هلث را کرده  و این خیلی بد است چون او از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث بازدید کرد و فیلمش هست که به لفظ گفته “من از برگزاری با کیفیت این نمایشگاه متعجب شدم”؛ در واقع دهقانی فیروزآبادی بعد از بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث، آش را با جایش برداشته و برده است.

مازندرانی ادامه داد: وزیر درخواست دهقانی فیروزآبادی را پذیرفته و دستور داده که وظیفه برگزاری نمایشگاه ایران هلث برعهده پارک علم و فناوری پردیس گذاشته شود؛ در واقع وزیر هم می‌تواند دستور اشتباهی را بدهد اما سازمان توسعه تجارت باید وزیر را آگاه می‌کرد اما این کار را نکرده و با توجه به دستور وزیر، مجوز برگزاری ۳ ساله نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث را به پارک علم و فناوری پردیس داده است البته در دستور وزیر چنین نیامده که مجوز ۳ ساله برگزاری نمایشگاه به پارک علم و فناوری پردیس داده شود.

او بیان کرد: سازمان توسعه تجارت به مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان گفته است که نمی‌تواند مجری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث باشد چون نتوانسته با ۳ تشکل سهم‌خواه تعامل کند و حالا که از پوستر بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث رونمایی شده، من از شما می‌خواهم که به لوگو‌های درج شده در زیر پوستر توجه کنید و ببینید که ۳ تشکل سهم‌خواه در نمایشگاه امسال حضور دارند یا ندارند؟؛ اگر آن تشکل‌ها در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث حضور نداشته باشند، شرکت ما با یک قضاوت خلاف از اجرای نمایشگاه ایران هلث کنار گذاشته شده و اتفاقا این کار نیز در چهارچوب قانون صدور مجوزها است و من منعی برای انجام آن نمی‌بینم زیرا به هر حال قانون بد هم قانون است و باید به آن تمکین کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان گفت: حرف مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان این است که در حالی که طبق قانون مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها باید به اسم شرکت‌های برگزارکننده صادر شود، چرا مجوز ۳ ساله برگزاری نمایشگاه ایران هلث مستقیما به نام پارک علم و فناوری پردیس صادر شده است. این مطالبه‌ای است که کسی حاضر نشده به آن پاسخ بدهد و اصلا ما را قابل ندانسته‌اند که جلسه مشترکی را برگزار کنند تا در آن جلسه درباره نمایشگاه ایران هلث صحبت شود. البته من به قانون و عدالتی که می‌توان با مطالبه‌گری به آن رسید، ایمان دارم و به همین دلیل مدیران شرکت گروه صنایع نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان موضوع را در دیوان عدالت اداری پیگیری کرده‌اند و هر چه را که قانون به آنها حکم کند، تمکین می‌کنند.
منبع : ایفنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده