دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ , 23 Sep 2024
فعالیت‌های موازی در زیرمجموعه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، باعث شده بخش خصوصی در مسیر تولید، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند و در نهایت در بعضی جاها زمین بخورد.
خروج هیات امنای ارزی از مسیر شیبانی در سه سال اخیر
به گزارش درمانا، این در حالی است که مرام‌نامه هیات امنا در ابتدای تاسیس، کاستن از آلام بیماران بود اما، این دیدگاه در یک دهه گذشته به شدت تغییر رویکرد داده و نگاه کاملا اقتصادی بر هیات امنای صرفه‌جویی ارزی حاکم شده است.

تاریخچه تاسیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی

در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ و همزمان با دفاع مقدس بود که نهادی با هدف کاهش بروکراسی اداری و تامین تجهیزات موردنیاز درمان مصدومان جنگی تحت عنوان دفتر هیات امنای تبصره ارزی تشکیل شد.

بعد از جنگ اما به دلیل خدمات مناسبی که در آن دوران داده شد، قرار شد مصوبه‌ای برای تاسیس نهادی قانونی به منظور حفظ اهداف مذکور به مجلس فرستاده شود تا این نهاد به صورت قانونی تشکیل شود و با داشتن ساختاری مشخص و معین شکل گیرد. این اتفاق در ۲۱ آذر سال ۱۳۷۸ افتاد و از آن تاریخ یک نهاد مستقل به نام هیات امنای صرفه‌جویی ارزی برای معالجه بیماران تاسیس شد.

براساس قانون، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، نهادی عمومی و غیردولتی با استقلال مالی و اداری است که پنج عضو دارد و اعضای آن نیز توسط وزیر بهداشت منصوب می‌شوند.

هدف از تشکیل این نهاد، ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل و بی‌نیاز کردن کشور از اعزام بیمار برای معالجه به خارج از کشور، کاهش وابستگی علمی و فنی در زمینه مداوای بیماران یاد شده، تامین و ایجاد هرگونه تسهیلات درمانی (سرمایه‌ای و مصرفی) برای واحدهای درمانی داخل کشور و تجهیز آنها، بهبود کیفی و کمی امکانات مراکز آموزشی و درمانی داخل کشور، اعزام متخصصان پزشکی و پیراپزشکی و حرفه‌های وابسته برای دوره‌های آموزشی و زمینه‌سازی و ایجاد تسهیلات و امکانات اعلام شده است. این در حالی است که هیات امنای صرفه‌جویی ارزی، در سال‌های گذشته از مسیر اصلی خود خارج شده و به سمت کارهایی رفته که باعث شده بخش خصوصی کشور در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی آسیب ببیند و متضرر شود.

براساس اساسنامه تشکیل این نهاد، یکی از وظایف هیات امنا، حمایت از تولید داخل به ویژه در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی اســت اما به اعتقاد فعالان این حوزه اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده، رغبت این هیات به واردات و بی‌میلی به تولید داخل بوده است. البته مسوولان هیات امنای صرفه‌جویی ارزی، با این توضیح که اولویت آنها در دادن اجازه ورود محصولات به بازار کیفیت و رعایت حال مصرف‌کننده و قیمت بوده، سعی در پاسخگویی به انتقادها داشته‌اند اما با دخالت شرکت‌های زیرمجموعه هیات امنا در تولید سرنگ، بخش خصوصی تولیدکننده سرنگ نابود شد و ایــن در حالی است که تولید سرنگ با ماشــین آلات قدیمی و ضایعات بسیار بالا در زیرمجموعه‌های هیات امنا ادامه دارد.

از سال ۹۰ قول خصوصی‌سازی داده شد اما فقط بزرگتر شد. سه بار رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در سال‌های اخیر وعده داد و نشد. هیات امنا تنهــا استفاده‌کننده ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در واردات دستگاه‌های سرمایه‌ای و تصویربرداری پزشکی است که متاسفانه بسیاری از آنها در کشور بلاستفاده و خراب شده‌اند.

مناقصات هیات امنای صرفه‌جویی ارزی، در دستگاه‌های سرمایه‌ای خاص و در بین چند شرکت به نوبت تکرار می‌شود و این در حالی است که خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، همواره از این قبیل مناقصه‌ها آسیب می‌بینند زیرا هیچ‌وقت برنده مناقصه نمی‌شوند.

بزرگترین شرکت تامین‌کننده باتری قلب که بــه هیات امنا به صورت اعتباری کالا می‌داد، دیگر سال‌هاست به بیمارانی که توسط هیات امنا از باتری کیفی و ارزان این شرکت برند مطرح استفاده می‌کردند، خدمات نمی‌دهد. مدیریت ناکارآمد هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در توزیع تجهیزات مصرفی و عدم ارسال کالا به مراکز درمانی که بدهی معوق به این نهاد دارند، باعث بروز اختلال در خدمات‌دهی این قبیل از مراکز درمانی شده است. آنچه مسلم است، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی از راه مرحوم عباس شیبانی خارج شده است.
منبع : روزنامه شرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده