نقش چین از یک تولیدکننده ارزان به پیشرو در حوزه نوآوری تغییر کرده است. اگر در گذشته چین به عنوان قطب تولید محصولات کمهزینه شناخته میشد، امروز شرکتهای چینی در کیفیت، نوآوری و دسترسی به بازارهای جهانی پیشتازند.
به گزارش درمانا، چین در ۲۰۰۰ کمتر از ۳% در تجارت جهانی تجهیزات پزشکی سهم داشت. این سهم تا ۲۰۲۱ با صادرات ۴۰ میلیارد دلاری به ۱۲/۴% رسید.
در پایان ۲۰۲۳، چین بیش از ۳۲ هزار تولیدکننده تجهیزات پزشکی داشت و ارزش بازار این کشور به ۱۶۰ میلیارد دلار رسید.
استراتژیهایی مانند "ساختِ چین ۲۰۲۵" تولید داخل ۷۰ درصدی تجهیزات پزشکی میانرده و پیشرفته را تا ۲۰۲۵ هدفگذاری کرده است. همچنین مشوقهای مالیاتی باعث شده تا شرکتهای چینی ۱۱ تا ۱۴ درصد از درآمد خود را به تحقیق و توسعه اختصاص دهند، بیشتر از میانگین ۶ تا ۸ درصدی شرکتهای غربی.
چین با ترکیب سیاستهای حمایتی، نوآوری و تولید انبوه در حال بازنویسی قواعد بازی در صنعت تجهیزات پزشکی جهان است. این تحول هم تهدیدی برای رقبای غربی و هم فرصتی برای سرمایهگذاران و شرکای تجاری است/بایو اسپکتروم آسیا