يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
بر کسی پوشیده نیست که در شرایط تحریمی کشور و اهمیت حفظ منابع ارزی ملی، تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی حوزه‌ تجهیزات پزشکی و دارویی توانسته‌اند بخش معتنابهی از نیاز اساسی کشور به اقلام ضروری وارداتی را که در این سال‌ها خطر کمبود آن جان بیماران و سلامت مردم را مورد تهدید قرار می‌داد، با اتکا به دانش و سرمایه‌ داخلی تامین کنند و سایه‌ پرخطر کمبود اقلام سلامت‌محور را از چهره‌ نظام سلامت کشور بزدایند. دوران بحران همه‌گیری ویروس کرونا شاهدی روشن بر این مدعاست؛ در آن دوران پرخطر که تمام کشورهای جهان از ارسال تجهیزات و ملزومات پزشکی حیاتی به کشور خودداری می‌کردند و مرگ جان هزاران هم‌وطن را تهدید می‌کرد، صنعتگران داخلی حوزه‌ پزشکی با رشادتی مثال‌زدنی، بدون چشم‌داشت مالی، نیازهای بخش درمان را در سریع‌ترین زمان و با کیفیتی درخور تحسین مرتفع کردند.
به گزارش درمانا، اکنون اما بسیاری از این دانشمندان و صنعتگران که با تکیه بر سرمایه‌ شخصی و نبوغ بومی به ساخت تجهیزاتی که در لبه‌ تکنولوژی‌ جهان قرار دارند، اقدام کرده‌اند، در هزارتوی اخذ تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم یا بهبود کیفیت محصولات خود درمانده شدند و نهادهای دولتی مرتبط به سبب محدودیت بستر و گستردگی اموری که در دستور دارند، توان ارتباط موثر برای رفع موانع تولید با صنعتگران و تولیدکنندگان ندارند. آنچه مسلم است حلقه‌ مفقوده‌‌ ارتباط بخش خصوصی و نظام رگولاتوری صنعت سلامت در دولت برای رفع چنین موانعی اصناف این حوزه است.

نبود کارگروهی مشابه با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در سایر صنایع پیرو تصویب‌نامه شماره ۱۸۱۵۱/ت۵۰۷۲۰ه ـ مورخ ۹۴.۲.۱۹ هیات وزیران تشکیل شده، در حوزه‌ تجهیزات پزشکی و دارویی پیامدهای ناگواری برای تولیدکنندگان، صنعتگران، فعالان و همچنین دستگاه‌های دولتی مرتبط با این حوزه ایجاد کرده است. با توجه به شعار فخیم جهش تولید با مشارکت مردم، اصناف حوزه‌ تجهیزات پزشکی و دارویی به عنوان نمایندگان مردمی بخش خصوصی باید اقدام به ایجاد کمیته‌های مشترک تسهیل و رفع موانع تولید در نظام سلامت با هماهنگی بخش‌های مرتبط دولتی کنند و با این حرکت از یک سو به یاری دولت در تسریع فرآیند بررسی مشکلات تولیدکنندگان بشتابند و از سوی دیگر به رفع چالش‌های اداری و کیفی تولیدکنندگان کمک کنند. قطعا شکل‌گیری چنین کمیته‌های مشترکی با حضور و حمایت اصناف، تحقق‌بخش قطعی شعار رشد تولید با مشارکت مردم خواهد بود.

صدرا سپهری / نایب رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی

 
منبع : دنیای‌اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده