يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
اسکویی در گفت‌وگو با درمانا مطرح کرد:

صادرات غیرمستقیم تجهیزات پزشکی تولید ایران با برچسب ترکیه!

فرار شرکت‌های دانش‌بنیان از کشور به دلیل سوءمدیریت دولت
دبیر کمیته علوم آزمایشگاهی انجمن حامی تجهیزات و ملزومات دارویی مرآت گفت: هم‌اکنون با پدیده فرار یافته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از کشور مواجه هستیم که علت آن عدم حمایت‌های کافی و سوءمدیریت دولت است.
صادرات غیرمستقیم تجهیزات پزشکی تولید ایران با برچسب ترکیه!
وحید اسکویی در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث در گفت‌وگو با خبرنگار درمانا با اشاره به سابقه تولیدی خود در کشور ترکیه توضیح داد: قبل از دوران کرونا، به مدت چند سال در یکی از شهرک‌های صنعتی ترکیه فعالیت تولیدی داشتم و در آن مدت شاهد اتفاقاتی بودم که یکی از آنها برچسب‌زنی محصولات وارداتی از ایران و سپس صادرات این محصولات به کشورهای دیگر یا بازگشت مجدد این محصولات به ایران بود.

وی افزود: به عنوان مثال شاهد بودم که ماسک، پارچه‌های پزشکی، البسه بیمارستانی، مچ‌بند، زانوبند، کمربند طبی و ... از ایران وارد ترکیه می‌شد، سپس این محصولات برچسب ساخت ترکیه می‌خوردند و به کشورهای دیگر مانند گرجستان، ارمنستان، عراق و غیره صادر می‌شدند و یا حتی در صنعت پوشاک وضعیت جالب‌تر بود به طوری که پس از برچسب‌گذاری، محصولات دوباره به ایران بازمی‌گشتند و به اسم جنس ترک در بازار ایران به فروش می‌رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ درصد از افراد فعال در شهرک صنعتی که من در آنجا فعالیت می‌کردم، ایرانی‌هایی بودند که در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات بیمارستانی و پزشکی فعالیت داشتند. یکی از این افراد در زمان دکتر مسائلی (مدیرکل اسبق امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو) تلاش زیادی کرده بود اما چون به او مجوز نداده بودند برای تولید به ترکیه رفته بود. جالب اینجاست که محصول تولیدی این فرد یعنی امحاکننده‌های زبله‌های بیمارستانی در ترکیه موفق به دریافت CE هم شده بود که نشان‌دهنده کیفیت بالای آن است. یا فرد دیگری نیز بود که در زمینه تولید سیستم‌های تسویه هوا در بیمارستان فعالیت می‌کرد و مشابه همین اتفاق برای او نیز رخ داده بود.

مدیرعامل شرکت کیمیاژن پژوه پارس تصریح کرد: به نظر من مسوولان باید در این زمینه فکری کنند. در حال حاضر با فرار پدیده‌های دانش‌بنیان و یافته‌های دانش‌بنیان از کشور مواجه هستیم و برخی افراد تولیدات خود را در کشورهای دیگر انجام می‌دهند چون در داخل کشور از آنها حمایت کافی نمی‌شود و برخی اوقات هم سوءمدیریت وجود دارد و اتفاقاتی رخ می‌دهند که باعث می‌شوند تولیدکنندگان نتوانند محصولات خود را صادر کنند.

اسکویی با اشاره به اینکه در ماجرای فرار شرکت‌های دانش‌بنیان سوءمدیریت دولتی به شکل پررنگی به چشم می‌خورد، توضیح داد: فردی که محصولی را تولید می‌کند باید بجنگد تا مجوز آن محصول را بگیرد که در این راه نیز سنگ‌اندازی‌های زیادی می‌شود. از سوی دیگر حمایتی نیز از سوی دولت وجود ندارد. به عنوان مثال در زمانی که من در ترکیه فعالیت تولیدی داشتم، اگر قصد داشتیم در نمایشگاهی شرکت کنیم، دولت ترکیه کل هزینه‌های نمایشگاه ما را پرداخت می‌کرد. یا مثلا اگر می‌خواستیم CE بگیریم بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از هزینه‌های دریافت CE را دولت ترکیه متقبل می‌شد. در زمینه بیمه نیروهای کار هم اگر شرکتی نیروهای خود را از سایت تعیین شده از سوی دولت انتخاب می‌کرد، از پنج نیروی استخدام شده هزینه بیمه سه نفر را دولت پرداخت می‌کرد.

دبیر کمیته علوم آزمایشگاهی انجمن حامی تجهیزات و ملزومات دارویی مرآت اضافه کرد: دولت ترکیه شرایطی را ایجاد کرده که تولیدکننده راحت‌تر بتواند محصولات خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش بگذارد و این حمایت مهمی است که متاسفانه ما در ایران از آن برخوردار نیستیم و تولیدکنندگان با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده