يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران گفت: حرف‌های معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری درباره امکان پیشی گرفتن نمایشگاه ایران هلث از نمایشگاه عرب هلث خیلی زیبا بود و ما هم به شخصه چنین آرزویی داریم و امیدواریم این اتفاق روزی بیفتد اما اینکه چگونه چنین اتفاقی قرار است رخ دهد، جای سوال دارد.
حرف‌های دهقانی درباره ایران هلث و عرب هلث زیبا بود اما تحقق آن جای سوال دارد
ساقی باقری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار درمانا با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال ایران هلث نسبت به نمایشگاه سال قبل باشکوه‌تر برگزار شد، گفت: شرکت‌هایی که در نمایشگاه امسال شرکت کردند، فناوری‌های جدیدی را به نمایش گذاشتند. امسال ۷۰۲ شرکت تولیدکننده و واردکننده در نمایشگاه حضور داشتند. از این تعداد حدود ۸۰ شرکت در سالن ویژه اتحادیه حضور داشتند.
 
وی درباره شاخص‌ترین تجهیزات پزشکی به نمایش درآمده در نمایشگاه ایران هلث امسال اظهار کرد: همه تولیدکنندگان زحمت کشیده‌اند و برخی از آنها نیز رشته‌هایشان با یکدیگر متفاوت است. برخی شرکت‌ها در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، برخی در حوزه تجهیزات بیمارستانی، برخی در حوزه تجهیزات دندانپزشکی و سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان گفت که کدام محصولات تاپ‌تر هستند چرا که جنس این محصولات با یکدیگر متفاوت است اما بهرحال برخی شرکت‌ها تعداد محصولات جدیدی که ارائه کردند بیشتر از سایر شرکت‌ها بود که این نشان می‌دهد این شرکت‌ها هزینه بیشتری برای تحقیق و توسعه کرده‌اند. به طور طبیعی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان‌های جدید هنوز امکان سرمایه‌گذاری گسترده را در زمینه تحقیق و توسعه ندارند اما شرکت‌های قدیمی‌تر امکان خرج کردن بیشتری را در این زمینه دارند.
 
باقری‌نیا در پاسخ به این سوال خبرنگار درمانا که آیا امکان پیشی گرفتن نمایشگاه ایران هلث از نمایشگاه عرب هلث وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: برای اینکه ایران هلث به عرب هلث برسد به زیرساخت‌هایی نیاز است که ما آنها را نداریم و چون این زیرساخت‌ها را نداریم نمی‌توانیم به این هدف برسیم. آرزوهای ما یک چیز است و امکان رسیدن به این آرزوها چیز دیگری. ما مانند امارات زیرساخت‌های لازم را نداریم. فضای نمایشگاهی ما پُر از مشکل است. وقتی مهمان خارجی به نمایشگاه ما می‌آید، اولین مشکل او دستشویی و توالت است که متاسفانه کاری برای آن نمی‌شود. قبلا که مهمانان خارجی می‌آمدند در زمان رفتن به دستشویی، خجالت می‌کشیدیم. از سوی دیگر رستوران‌های مناسب هم برای پذیرایی از مهمانان خارجی نداریم. در عرب هلث این فضاها وجود دارند. امکانات توریستی بیرون از نمایشگاه هم نداریم. به غیر از مسائل زیرساختی، با مشکلاتی مانند تحریم و مشکل در نقل و انتقال پول نیز مواجه هستیم. اگر در دولت همت وجود داشته باشد تا برخی از مسائل بزرگ را حل کند، بسیاری از این مشکلات نیز برطرف می‌شوند. حرف‌های دکتر دهقانی درباره امکان پیشی گرفتن نمایشگاه ایران هلث از نمایشگاه عرب هلث خیلی زیبا بود و ما هم به شخصه آرزو داریم این اتفاق روزی بیفتد اما اینکه چگونه رخ می‌دهد، کمی جای سوال دارد.
 
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران درباره شورای مشورتی تشکل‌های تامین‌کننده و صادرکننده و خدمات فنی و مهندسی تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی و علت تشکیل آن نیز عنوان کرد: تجهیزات پزشکی شامل طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌شود و هم در حوزه تولید و هم در حوزه واردات تجهیزات پزشکی طیف‌های مختلفی از شرکت‌ها وجود دارند. همچنین تشکل‌های متعددی در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارند و فعالیت می‌کنند. این تشکل‌ها بسته به تعداد اعضای خود و اینکه چه اهدافی را دنبال می‌کنند با هم تفاوت دارند. این شورا شامل تشکل‌هایی است که اهداف و نظرات آنها در زمینه‌هایی مانند تعریف عمق تولید و انتظار از دولت درباره ارز به هم نزدیک‌تر است. بنابراین این شورا بین سه تشکل تجهیزات پزشکی تشکیل شده است که دستکم در یک سری از موارد اصولی با هم هم‌عقیده هستند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده