يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
در گفت‌وگو با درمانا اعلام شد:

در زمینه تولید کفش مناسب بیماران دیابتی، کار زیادی در ایران انجام نشده است

همکاری با ترکیه برای تامین کفش‌های مناسب بیماران دیابتی ایران
کارشناس ارتوپدی فنی کلینیک ارتوپدی فنی بهبود طب گفت: در زمینه طراحی و تولید کفش‌های مناسب افراد دیابتی که از بروز زخم پا در این افراد جلوگیری کنند، کار زیادی در ایران انجام نشده است.
در زمینه تولید کفش مناسب بیماران دیابتی، کار زیادی در ایران انجام نشده است
یاشار عاشری در گفت‌وگو با خبرنگار درمانا با اشاره به اینکه این کلینک در زمینه تامین کفش‌های مخصوص افراد دیابتی با یک شرکت در ترکیه همکاری دارد و این کفش‌ها پس از تولید در ترکیه وارد ایران می‌شوند، افزود: مراقبت از پا در افراد دیابتی حساسیت زیادی دارد و پای افراد دیابتی معمولا دچار بی‌حسی است و به همین دلیل ممکن است این افراد در حین راه رفتن دچار ضربه، زخم یا فشار در ناحیه پا شوند اما آن را حس نکنند که ادامه این وضعیت می‌تواند به ایجاد مشکلات جدی برای پای فرد دیابتی و حتی قطع آن منجر شود.

وی گفت: درمان زخم پای دیابتی بسیار سخت است و در بسیاری از موارد نیز به قطع عضو فرد دیابتی منجر می‌شود که متاسفانه از این موارد در ایران، کم نداریم و آمار قطع عضو افراد دیابتی در کشورمان بسیار بالاست.

وی درباره کفش‌های دبایتی که این کلینک ارائه می‌کند، توضیح داد: این کفش‌ها شخصی‌سازی شده‌اند به این صورت که اگر افراد دیابتی مثلا کفش سایز ۴۰ بخرند، احتمالا پنجه کفش آنها کوچک باشد و همین موضوع به تدریج باعث زخم شدن پای آنها می‌شود اما کفش‌های ما از نظر عرض و عمق پنجه، یک یا دو سایز نسبت به مدلی که بیمار انتخاب می‌کند، بزرگتر تولید می‌شود تا کفش به پا برخورد نکند.

عاشری خاطرنشان کرد: کفش‌های افراد دیابتی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند. این کفش‌ها نباید دارای دوخت داخلی باشند. زیره کفش اهمیت زیادی دارد و کفش باید به گونه‌ای باشد که فشار در حین راه رفتن از روی پای فرد دیابتی برداشته شود و در واقع حالت الاکلنگی به وجود بیاید تا پای فرد دیابتی دچار فشار یا ضربه نشود. همچنین پا نباید خیلی با دیواره کفش برخورد کند.

کارشناس ارتوپدی فنی کلینیک ارتوپدی فنی بهبود طب تاکید کرد: کفش‌های دیابتی موجود در بازار ایران شاید از نظر عملکردی مناسب باشند اما از نظر ظاهری، مناسب نیستند و اغلب خیلی زخمت هستند. این در حالیست که زیبایی در مورد کفش اهمیت زیادی دارد و فرد دیابتی اگر کفشی بخرد که زیبا نباشد هرچند از نظر عملکردی خوب باشد اما بعد از مدتی آن را نخواهد پوشید و در نتیجه دوباره مستعد زخم پا می‌شود.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده