شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ , 5 Oct 2024
مسلمی:

وزارت بهداشت فعلی کمترین توجه را به تشکل‌های تجهیزات پزشکی داشت

سه مدیرکل تجهیزات پزشکی فقط در دو سال/تولیدنمایی برخی شرکت‌ها باعث بی‌اعتمادی شده است
وزارت بهداشت فعلی کمترین توجه را به تشکل‌های تجهیزات پزشکی داشت
به گزارش خبرنگار درمانا، احمد مسلمی رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در یک برنامه تلویزیونی اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیرند:

- گردش مالی بازار تجهیزات پزشکی کشور بین ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار است. حدود ۵۰ هزار نفر که عموما متخصص هستند در قالب ۲۰۰۰ شرکت تولیدی، ۷ تا ۸ هزار واحد صنفی و ۲۰۰۰ شرکت وارداتی مشغول به کار هستند. همچنین حدود ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل مهندسی پزشکی در کشور داریم.

- اولین انتظار حوزه تجهیزات پزشکی از دولت آینده، برقراری ارتباط واقعی و به دور از شعار با تشکل‌های این حوزه است. متاسفانه در وزارت بهداشت فعلی کمترین توجه به تشکل‌های تجهیزات پزشکی شده است. دولت باید تمام امور غیرحاکمیتی را به تشکل‌ها و بخش خصوصی واگذار کند اما در دوره فعلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همه امور واگذار شده به تشکل‌ها و بخش خصوصی در گذشته، پس گرفته شده و به بخش دولتی واگذار شدند که باعث نارضایتی فعالان این حوزه شده است.

- ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها انتظار دیگر حوزه تجهیزات پزشکی از دولت آینده است. متاسفانه در دو سال اخیر، سازمان غذا و دارو سه مدیرکل تجهیزات پزشکی داشته که هر یک از آنها هم روال‌های کاری را یا تغییر دادند یا متوقف کردند. دولت باید در این حوزه ثبات برقرار کند.
طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی پزشکی در مجلس اعلام وصول شد اما در کمسیسیون مربوطه به دلیل نگاه پزشک محور اعضای کمیسیون رد شد. در حال حاضر مهندسان پزشکی نه عضو نظام مهندسی هستند نه عضو نظام پزشکی. امیدواریم دولت آینده موضوع تشکیل نظام مهندسی پزشکی را دنبال کند.

- بیمارستان‌های دولتی به دلیل موانع قانونی و نبود بودجه امکان خرید تجهیزات پزشکی خارجی را ندارند و به همین دلیل مجبور می‌شوند محصولات داخلی را بخرند. این در حالیست که مردم باید در زمینه تجهیزات پزشکی حق انتخاب داشته باشند. باید تجهیزات پزشکی با کیفیت بالا هم در بازار در دسترس قرار داشته باشند.

- دولت آینده باید بین حمایت از تولید و سلامتی مردم تعادل ایجاد کند. متاسفانه برخی از شرکت‌ها به خاطر قوانین فعلی، فقط ظاهر کالایی را تغییر می‌دهند و اسم این کار هم تولید گذاشته‌اند که این کار باعث سلب اعتماد مردم و پزشکان می‌شود.

- هفت وزارتخانه و سازمان بهداشت، صمت، بانک مرکزی اقتصاد، استاندارد، انرژی اتمی و محیط زیست در زمینه صدور مجوزهای مرتبط با حوزه تجهیزات پزشکی نقش دارند.

- بهترین دوره تجهیزت پزشکی مربوط به سال ۱۳۸۴ بود که در آن دوره وزیر وقت مصصم شد ساختار تجهیزات پزشکی را متمرکز و درست کند و دستاوردهای فعلی هم مربوط به همان دوره است.

- من در دولت فعلی با پنج معاون وزیر جلسه برگزار کردم که چهار نفر از آنها موافق وجود حوزه تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو نبودند و فقط یک نفر موافق بود. برخی از آنها اعتقاد داشتند که این حوزه باید مستقل شود و برخی دیگر موافق ادغام آن در یکی دیگر از معاونت‌های وزارت بهداشت بودند. حتی معاونت توسعه وزارت بهداشت یکبار جدایی تجهیزات پزشکی از سازمان غذا و دارو را اعلام کرد که بلافاصله تکذیب شد. فقط رئیس سازمان غذا و دارو مخالف جدایی حوزه تجهیزات پزشکی از این سازمان است.

گزارش از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده