سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ , 8 Oct 2024
سازمان اوقاف و امور خیریه در رویکردی ویژه و با سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها تلاش می‌کند تا در مسیر خودکفایی کشور ‌در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه تجهیزات پزشکی گام بردارد.
عواید موقوفات در خدمت تولید دانش‌بنیان
به گزارش درمانا، سازمان اوقاف و امور خیریه طی سال‌های اخیر تلاش کرده است تا از رویکرد سنتی در حوزه اوقاف فاصله گرفته و با رویکردی جدید نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقدام کند. یکی از عرصه‌هایی که سازمان اوقاف در مسیر رویکرد جدید خود بدان پرداخته و سرمایه‌گذاری کرده است، حوزه دانش‌بنیان است.

در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش کرده تا با سوق دادن عواید موقوفات به سمت تولید دانش‌بنیان در کشور حرکت کرده و گام‌های بلندی در زمینه خودکفایی در تولید محصولات دانش‌بنیان و دسترسی آسان مردم به این محصولات که با قیمت‌های بسیار پایین‌تر محصولات مشابه خارجی عرضه می‌شود، بردارد.

یکی از حوزه‌های دانش‌بنیان که سازمان اوقاف در آن سرمایه‌گذاری کرده، حوزه تولید تجهیزات پزشکی است. امروزه تولید محصولات و تجهیزات پزشکی یکی از عرصه‌های مهم در راستای ایجاد امنیت پزشکی در جهان است. واردات محصولات خارجی در این حوزه بنا به تحریم‌های ظالمانه دشمنان بسیار مشکل و دشوار است و به همین دلیل راهی جز گام برداشتن در مسیر خودکفایی در عرصه تجهیزات پزشکی برای کشور وجود ندارد.

سازمان اوقاف طی سال‌های گذشته با ورود به عرصه دانش‌بنیان‌ها به ویژه حوزه تولید تجهیزات پزشکی، گام‌های بلندی در راستای خودکفایی کشور از محصولات و تجهیزات خارجی برداشته است. این سازمان در همکاری با مجموعه‌های مختلف تولید تجهیزات پزشکی، زمینه را برای دسترسی مردم به این محصولات با نازل‌ترین قیمت و قیمتی بسیار پایین‌تر از محصولات مشابه خارجی فراهم کرده است.

کارخانه نوآوری تپش

کارخانه نوآوری تپش فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ در مساحتی بیش از ۱۸۰۰ متر مربع آغاز کرد. ساخت فضایی با قابلیت برطرف کردن تمام نیاز‌های تولید تجهیزات پزشکی هدف ایجاد این کارخانه بود. طراحی‌های اولیه کارخانه به گونه‌ای انجام شده که دسترسی به تمامی امکانات برای هر کدام از گروه‌های مستقر به صورت مجزا فراهم باشد. امکان استفاده از فضا‌ها و امکانات جانبی مورد نیاز در روند تولید و همین‌طور خدمات قابل ارائه موجب شده است تا گروه‌های مستقر هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای تولید محصول خود در کارخانه تپش نداشته باشند.

زون‌های اختصاصی کلین‌روم در دو کلاس خطر با دسترسی مجزا به تمامی امکانات و تجهیزات، باکس اختصاصی فضای تمیز طبقه‌بندی نشده جهت انجام امور مربوط به تولید خارج از فضای کلین‌روم، انبار تمیز با قفسه‌بندی تخصصی و اختصاصی جهت نگهداری کالا‌های نیم‌ساخت و یا محصول نهایی، کارگاه تولید با قابلیت ایحاد فضای GMP جهت راه‌اندازی خطوط تزریق و با ساخت، انبار نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات و یا مواد اولیه، فضای اداری مبله و اختصاصی، فضای کار اشتراکی و اتاق جلسات از جمله فضا‌ها و امکانات قابل اجاره در این مجموعه است.

همچنین، تجهیزات و ملزومات مخصوص اتاق تمیز، خروجی برق سه فاز در زون‌ها به صورت مجزا، سیستم شست‌وشو و خشک‌کن اولتراسونیک چند مرحله‌ای، سیستم تصفیه و دیونیزاسیون آب با خروجی لوله‌کشی شده، کمپرسور باد مرکزی با کوبلینگ‌های مجزا در زون‌ها و فضا‌های مختلف، سامانه مدیریت و پایش یکپارچه شاخص‌های محیطی فضای تولید به صورت اتوماتیک و دوربین‌های مداربسته نظارتی در تمام محیط‌ها و فضا‌های تولید از جمله امکانات فضای تولید در این مجموعه هستند.

یکی از مجموعه‌های ویژه و تخصصی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، مجتمع فناوران سلامت تپش است که با سرمایه‌گذاری سازمان اوقاف و امور خیریه در محل مجتمع صنعتی خرم‌دشت تهران راه‌اندازی شده است.

پویان قلندری، مدیر کارخانه فناوران سلامت تپش در رابطه با تولیدات و نحوه فعالیت این کارخانه اظهار کرد: شرکت فناوران سلامت تپش شتاب دهنده تخصصی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی است. این مجموعه به واسطه شرکت‌هایی که با آنها همکاری دارد، در همکاری با ۱۰ شرکت زیرمجموعه محصولات را تولید می‌کند. محصولاتی که در این شرکت و مجموعه‌های آن تولید می‌شود، محصولاتی هستند که یا در کشور تولید نمی‌شوند و یا اگر تولید می‌شوند، در حد بسیار محدود تولید می‌شوند.

ارائه ۱۳ محصول نوآورانه با بازار

قلندری گفت: در این مجموعه تلاش داریم تا فرآیند تولید این محصولات را برای جوانانی که ایده دارند، راحت‌تر کنیم. در این زمینه طی دو سال گذشته ۱۳ محصول به بازار عرضه کردیم و محصولات مرتبط نیز پشت سر هم به این محصولات اضافه می‌شود. یکی‌از محصولات این شرکت کیت‌ ای سی تی برای قلب است که فقط کشور آمریکا فناوری تولید آن را دارد. این کیت ویژه اندازه‌گیری غلظت خون در حین جراحی قلب است.

وی تصریح کرد: سیم و سوزن استرنوم نیز یکی از محصولات دیگر این شرکت است که در فرآیند عمل قلب باز استفاده می‌شود. این محصول آلیاژ ویژه‌ای دارد که کشور‌های محدودی نسبت به تولید آن اقدام می‌کنند. کیت پی تی سی‌ای و سرنگ اینفیلتور نیز از محصولات دیگر این شرکت است که مربوط به عمل آنژیوگرافی است.

قلندری ادامه داد: در حوزه لاپاراسکوپی نیز انواع هموکیلیپس‌ها در این مجموعه تولید می‌شود که با آنها ساختار‌های لوله‌ای شکل بدن برای عمل‌های مختلف مسدود می‌شود. تیغ جراحی برقی نیز از دیگر محصولات شرکت فناوران سلامت تپش است که باعث می‌شود تا عمل جراحی با آسیب‌ها و عارضه‌های کمتری مواجه باشد.

وی اظهار کرد: محصول جدیدی در شرکت با عنوام ست سرم در تعداد بیش از ۱۰ میلیون تولید خواهد شد که تولید تعداد بالای آن به شدت مورد نیاز کشور است و باید در این زمینه گام‌های مهمی برداشته شود تا نیاز جامعه رفع شود. پنس نمونه‌برداری فرآیند‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی نیز از دیگر فراورده‌های شرکت است که پزشکان با این محصولات می‌توانند به خوبی عمل آندوسکوپی را انجام دهند که این محصول در کشور فقط در شرکت فناوران سلامت تپش تولید می‌شود.

قلندری تصریح کرد: سازمان اوقاف در ایده شکل‌دهی شتاب‌دهنده و ایجاد زیرساخت‌های این شرکت کاملاً مشارکت داشته و زیرساخت‌های شرکت با مشارکت اوقاف ایجاد شده و ما در این زمینه با سازمان اوقاف مشارکت دائمی داریم. اوقاف زیرساختی ایجاد کرده که وقف بتواند به صورت مستمر و دائم ادامه داشته باشد و به نوعی سازمان اوقاف امروز به جای آنکه ماهی را به دست تولیدگران و دانشمندان بدهد، ماهی‌گیری را به ایشان آموزش می‌دهد.

قلندری تصریح کرد: سازمان اوقاف امروز از ایده‌های برتر در کشور حمایت می‌کند و همین امر باعث شده تا شرکت‌هایی مانند فناوران سلامت تپش بتوانند با سرمایه‌هایی که از اوقاف دریافت می‌کنند، حرکت خود را آغاز کرده و در مسیر توانمندی و خودکفایی کشور حرکت کنند.

قلندری با بیان اینکه فعالیت این مجموعه از سال ۱۴۰۱ آغاز شده، گفت: در حال توسعه فعالیت‌های شرکت فناوران سلامت تپش هستیم. امیدواریم بتوانیم بازه میزان خدمات خود به جامعه را در آینده نزدیک بزرگتر کرده و خدمات فراوانی را در اختیار جامعه قرار دهیم. مجموعه فناوران تپش سلامت امروز در فضای ۱۸۰۰ متر مربع ایجاد شده و دارای ۵۰۰ مترمربع فضای اتاق تمیز برای محصولات است.

قلندری با بیان اینکه کتتر آی وی اف یکی از محصولاتی است که استراتژیک بوده و شرکت فناوران سلامت تپش به شدت به دنبال تولید این محصول است، اظهار کرد: در حال حاضر فرآیند تأسیس شعبه دوم در پارک پردیس انجام شده و تلاش می‌کنیم حوزه فعالیت خود را لحظه به لحظه وسیع‌تر کرده و خدمات بیشتری به جامعه ارائه دهیم.

قلندری با اشاره به اینکه در یک بازه دو ساله میزان سرمایه‌گذاری در این مجموعه تقریباً پنج برابر بوده است، تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد این شرکت به صورت سهام‌داری در اختیار اوقاف قرار دارد و مابقی نیز در اختیار تولیدکنندگان و ایده‌پردازان است.

وی بیان کرد: امروز متأسفانه بسیاری از نخبگان جامعه به دلیل عدم حمایت از کشور خارج شده و به کشور‌های غربی می‌روند، اما چنانچه سازمان‌هایی مانند اوقاف و دیگر نهاد‌های دولتی و ... بتوانند از ایشان حمایت کرده و سرمایه لازم را در اختیار ایشان قرار دهند، همین نخبگان می‌توانند در کشور مانده و از علم و دانش خود برای خودکفایی کشور استفاده کنند.
منبع : ایکنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده