پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ , 19 Sep 2024
ایران سال‌هاست که در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی حرفی برای گفتن در منطقه خاورمیانه دارد و به همین دلیل برگزاری رویداد ایران هلث در ۲۹ اردیبهشت تا ۲ خرداد سال جاری که رویدادی تخصصی در زمینه ارائه تجهیزات پزشکی کشور است، بیش از هر مساله دیگری این قدرت بزرگ علمی ایران را به رقبای خارجی اثبات خواهد کرد، اما به دلیل تحریم‌های موجود و سایر شرایط سیاسی حاکم بر کشور برگزاری نمایشگاه ایران هلث با چالش‌هایی نیز مواجه است.
ایران‌هلث؛ کانونی برای صنعتگران پزشکی
به گزارش درمانا، در همین خصوص امین رضا خالقیان مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل پارک فناوری پردیس گفت: امروز ایران در حوزه تولید تجهیزات پزشکی حرفی برای گفتن در منطقه دارد و براین اساس دستاورد‌های بسیار مطلوبی را طی سال‌های اخیر کسب کرده است. به عبارت دیگر ما امروز کشوری پیشرو در زمینه تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان محسوب می‌شویم که باید از این ظرفیت عظیم بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم. وی افزود: امروز در تمام دنیا وجود نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. برگزاری نمایشگاه علاوه بر معرفی محصولات جدید موجب بازاریابی، شناسایی شرکای جدید و همچنین تعریف همکاری‌های بیشتری با رقبای خارجی می‌شود که این مساله در تجهیزات پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امین‌رضا خالقیان پاسخگوی سوالات ما در خصوص بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث بوده است.

از ایران هلث به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین رویداد سلامت کشور یاد می‌کنند. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه چه بوده است؟

هدف اولیه نمایشگاه ایران هلث ارتقای آگاهی در مورد آخرین پیشرفت‌های بهداشتی، تسهیل فرصت‌های تجاری و ایجاد بستری برای شبکه‌سازی و همکاری است. این رویداد دارای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله سمینارها، کارگاه‌ها و نمایش محصولات است که اطلاعاتی را در مورد آخرین پیشرفت‌های صنعت ارائه می‌دهد.

یکی از نکات قابل توجه این نمایشگاه طی ۲۴ دوره گذشته  نمایش فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین پزشکی است. در این راستا غرفه‌داران جدیدترین تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی از ابزارهای تشخیصی گرفته تا ابزارهای جراحی را به نمایش می‌گذارند و شرکت‌کنندگان می‌توانند نگاهی مستقیم به آخرین پیشرفت‌های صنعت داشته باشند و در مورد چگونگی استفاده از آنها برای بهبود، مراقبت و علائم بیماری بیاموزند.

یادآور می‌شود این نمایشگاه علاوه بر تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی، نمایشگاهی از توانمندی‌های شرکت‌های داروسازی نیز است که آخرین داروها و درمان‌های خود را به نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه فرصتی را برای متخصصان پزشکی فراهم می‌کند تا از آخرین درمان‌های موجود برای بیماری‌ها و شرایط مختلف آگاهی یابند.

نمایشگاه ایران هلث طی سال‌های اخیر   طیف وسیعی از محصولات بهداشتی و سلامتی از جمله مکمل‌های غذایی، تجهیزات تناسب اندام و محصولات مراقبت شخصی را به نمایش گذاشته است این نمایشگاه بینش‌هایی را در مورد آخرین روندها در صنعت سلامت و تندرستی، از جمله رویکردهای طبیعی و کل نگر به مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد.

همچنین نباید فراموش شود سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در نمایشگاه ایران هلث به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهد که از کارشناسان برجسته این صنعت بیاموزند. این جلسات طیف گسترده‌ای از موضوعات، از آخرین تحقیقات پزشکی گرفته تا بهترین شیوه‌ها برای مراقبت از بیمار را پوشش می‌دهد. شرکت‌کنندگان می‌توانند با ارائه‌دهندگان تعامل داشته باشند، سوالات خود را مطرح  و در مورد آخرین روندها و تحولات در صنعت بحث کنند.

به هر روی این نمایشگاه یک رویداد مهم برای متخصصان پزشکی، مشاغل و افراد علاقه مند به آخرین پیشرفت‌ها در زمینه مراقبت‌های بهداشتی است. این نمایشگاه مکانی را برای یادگیری، شبکه سازی و همکاری فراهم می‌کند و آخرین فناوری‌های پزشکی، داروها و محصولات بهداشتی و سلامتی را به نمایش می‌گذارد.
پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجمع شرکت‌های سلامت و تجهیزات پزشکی در خصوص برگزاری ایران هلث با چه چالش‌های روبه‌رو بود؟

طی چند سال اخیر حاشیه‌هایی توسط برخی تشکل‌های این حوزه به وجود آمد که منجر به کم رونق شدن و کاهش بهره‌وری ایران هلث شد به همین دلیل سازمان توسعه تجارت ایران تصمیم گرفت که با توجه به ظرفیتی که در پارک فناوری پردیس در زمینه تجهیزات پزشکی وجود دارد برگزاری سه دوره آتی ایران هلث را به این مجموعه واگذار کند.

در حال حاضر شرایط این رویداد بزرگ بسیار مطلوب است و تقریبا تمام ظرفیت نمایشگاه تکمیل شده است.

برخی معتقد هستند ایران در زمینه تولید تجهیزات پزشکی رتبه اول منطقه را دارا است نگاه شما به این موضوع چیست؟ و چرا این رتبه برتر را در برگزاری نمایشگاه نتوانسته‌ایم به خوبی در معرض دید قرار دهیم؟

متاسفانه با اینکه ما در تجهیزات پزشکی رتبه اول را در منطقه داریم اما در بحث نمایشگاهی به دلیل مشکلات سیاست خارجی و وجود تحریم‌ها و سایر مسائل بین‌المللی در جایگاه واقعی خود قرار نداریم.

امروز شاهد آن هستیم که دبی با وجود اینکه هیچگونه تجهیزات پزشکی تولید نمی‌کند، اما در زمینه نمایشگاهی، ‌‌هاب منطقه است. این در حالی است که  ۵ سال دیر تر از ایران به سمت برگزاری این رویداد رفته است.

به هر حال وجود تحریم‌ها مشکل بزرگی برای شرکت‌های ما محسوب می‌شود و از طرفی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی توجه ویژه‌ای به عرب هلث دبی دارند و همه اینها موجب شده با وجود تولید برتر ایران در تجهیزات پزشکی در زمینه برگزاری نمایشگاه با مشکلاتی مواجه باشیم و نباید فراموش شود از آنجا که ما در تولید تجهیزات پزشکی در منطقه پیشرو هستیم با یک روند تدریجی و منطقی می‌توانیم به جابگاه اصلی خود در برگزاری نمایشگاه برسیم، زیرا ما آن‌قدر در زمینه تولید قوی هستیم که حتی در زمان کرونا تنها کشور صادرکننده ونتیلاتور و دستگاه‌های تنفسی بودیم و این قدرت ایران را در پیشرفت تولید نشان می‌دهد.

برخی از محصولاتی را که ایران در تجهیزات پزشکی تولید می‌کند تنها سه یا چهار کشور در کل جهان تولید می‌کنند مانند دستگاه جراحی آب مروارید چشم یا داروهای خاص و سایر موارد که حاکی از پیشرفت ایران در صنعت پزشکی است.

در حوزه نمایشگاهی به دلیل دخالت عواملی خارج از بحث فناوری و تولید نتوانستیم آنچنان که باید پیشرفت کنیم که امیدوارم با بهتر شدن شرایط این اتفاق به زودی رخ دهد.

آیا می‌توانیم از ایران هلث به عنوان کانونی برای فعالیت میان رشته‌ای در صنعت پزشکی کشور یادکنیم؟

در حال حاضر کشور ما با سرعت بسیار خوبی از پزشکی سنتی به سمت تکنیک‌های پیشرفته در حال حرکت است و ایران هلث‌این حلقه وصل را فراهم کرده است تا با ورود شاخه‌های هوش مصنوعی، فناوری‌هایی همچون ارتباطات و اطلاعات و علم رباتیک و سایر رشته‌های دیگر به پیشرفتی چشمگیر در زمینه دانش ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی برسیم.

برای مثال در گذشته جراحی به صورت سنتی و با تیع جراحی انجام می‌شد، اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی و به کمک علم رباتیک، ربات با فرمان پزشک در هر نقطه از جهان جراحی را انجام می‌دهد و این خاصیت فعالیت میان رشته ای در علم پزشکی است.  همچنین در حوزه دارو‌های شیمی‌درمانی ایران توانسته با ساخت داروهای آهسته رهش شیمی‌درمانی را راحت‌تر انجام دهد.

در خبرها عنوان شده ۶۰ رویداد جانبی در ایران‌هلث امسال برگزار خواهد شد توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهید.

در ایران هلث ۱۴۰۳، ۶۰ رویداد جانبی در قالب پنل و کارگاه و سخنرانی و معرفی فناوری تعریف شده است و صاحب نظران این حوزه به این واسطه با پیشرفت‌های جدید آشنا خواهند شد.

تعداد شرکت‌های حاضر در این رویداد ۵۲۰ شرکت است که ممکن است تعداد دیگری نیز به آن تا زمان برگزاری ایران هلث، اضافه شود.

تمامی ‌‌شرکت‌کنندگان این رویداد بزرگ در تلاشند تا آخرین دستاورد‌های خود را به سایر همکاران و رقبای خود معرفی کنند که قطعا بسیار مفید خواهد بود.

آیا می‌توان نگاه سرمایه‌پذیری به این نمایشگاه داشت؟

به نظر می‌رسد برگزاری این نمایشگاه به دلیل جذابیت بالای مساله و حاشیه سود زیاد آن سرمایه‌گذار خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند و اکنون چندین هیات تخصصی خارجی مستقر در نمایشگاه داریم.

بر اساس آمارها و پیش‌بینی‌ها  ۱۸۰ فرد خارجی در قالب ۱۰۰ هیات بازدیدکننده و سرمایه‌گذار به ایران هلث خواهند آمد تا با رصد و ارزیابی دقیق، نتایج سودآور و مثمرثمری برای صنعت پزشکی کشور رقم بخورد.

حجم بازار تجهیزات پزشکی کشور تقریبا سه میلیارد دلار است که حجم قابل توجهی است و به نظر می‌رسد با رویداد ایران‌هلث این میزان افزایش هم پیدا کند.
منبع : دنیای‌اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده