جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
قانعی در گفت‌وگو با فانا:

ارتباط آستان قدس رضوی با دانش‌بنیان‌ها در دوره تولیت شهید رئیسی آغاز شد

ایران هلث نباید رقیب عرب هلث شود
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: در دوره حضور شهید رئیسی در آستان قدس رضوی، برای نخستین بار ارتباط بین آستان و شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار شد.
ارتباط آستان قدس رضوی با دانش‌بنیان‌ها در دوره تولیت شهید رئیسی آغاز شد
مصطفی قانعی در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث در گفت‌وگو با خبرنگار درمانا افزود: خاطره‌ای که من در ارتباط با شهید رئیسی دارم مربوط به دورانی است که ایشان تولیت آستان قدس رضوی را قبول کردند. در هفته اول انتصاب به واسطه‌ای من را خواستند و گفتند که می‌خواهند موضوع دانش‌بنیان را در آستان ایجاد کنند. من خدمت ایشان رسیدم و گفتم که آستان به این سمت رفته که هتل، مال و غیره داشته باشد. ایشان همه این اموال را فروخت و سرمایه حاصل از آن را وارد حوزه دانش‌بنیان کرد.

وی گفت: این نخستین باری بود که آستان وارد حوزه دانش‌بنیان شد و زمانی بود که هنوز رئیس‌جمهوری هم نشده بودند. ایشان در دوران تولیت آستان قدس رضوی اجازه دادند که در مشارکت‌ها سهم بخش خصوصی ۶۰ درصد و سهم آستان ۴۰ درصد باشد و به این ترتیب باب حضور دانش‌بنیان‌ها در مشارکت‌ها با آستان را باز کردند و همان سال اول ۱۵ میلیون دلار واردات محصولات کیسه‌های سرم را با حضور دانش‌بنیان‌ها برطرف کردیم که مشارکتی بین دو شرکت داروسازی ثامن متعلق به آستان قدس رضوی و شرکت خصوصی لفاف خزر بود. ایشان حتی به لفاف خزر وام و ۶۰ درصد مالکیت دادند و سهم آستان را در این مشارکت کاهش دادند. این استراتژی جالبی بود که شهید رئیسی قبل از رئیس‌جمهوری دنبال کردند. ایشان در آستان گروه و معاونتی ایجاد کردند که در آن صنایع خلاق راه‌اندازی شد که هنوز هم هست و تمام شرکت‌ها موظف به اتصال به دانش‌بنیان‌ها کردند. خیلی جالب است که جایی مانند آستان که مکانی زیارتی است تبدیل شود به جایی که با علم و فناوری عجین باشد و این یک رویکرد بسیار عالی بود که شهید رئیسی آن را پایه‌ریزی کرد و هنوز هم ادامه دارد.

قانعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار درمانا مبنی بر اینکه آیا ایران هلث می‌تواند به عرب هلث برسد یا خیر؟ توضیح داد: امارات چیزی از خودش ندارد و فقط جایی را درست کرده که همه بتوانند آنجا بیایند و در واقع زیرساخت‌ها را برای یک کار بین‌المللی آماده کرده است. ایران هلث نباید رقیب عرب هلث شود. اگر صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و غذاهای فراسودمند در یک نمایشگاه دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند، بزرگترین صحنه قدرت‌نمایی در حوزه سلامت برای ایران خواهد شد. پیش‌بینی است که با کمک دولت، مشوق‌هایی ارائه شود که همه این حوزه‌ها در یک نمایشگاه دور هم جمع شوند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب شدن نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی و دارو با یکدیگر جدی است؟ عنوان کرد: این نمایشگاه باید نمایش اقتدار جمهوری اسلامی باشد. بعد از انقلاب اسلامی در دو حوزه در کشور بسیار قوی عمل شده است، سلامت و امنیت. به همین دلیل نمایشگاه حوزه سلامت باید به گونه‌ای با اقتدار برگزار شود که مهمانان خارجی وقتی از آن بازدید می‌کنند، عظمت آن را درک کنند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده