جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سلامت باید اولویت اول کشور باشد اما در رده ششم قرار دارد.
بدهی ۱۵ همتی تأمین اجتماعی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی؛ سلامت اولویت ششم کشور است!
به گزارش درمانا، نشست خبری دومین نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ایران مِد با حضور سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، جلیل سعیدلو رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در جمعی از اصحاب رسانه امروز ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در ابتدا محمدی در خصوص نمایشگاه ایران مِد گفت: دومین سالی است که نمایشگاه ایران مِد برگزار می‌شود.برخی از افراد پیشنهاد می‌دهند که نمایشگاه‌های متعدد از جمله ایران فارما و ایران مد را یک جا برگزار کنیم اما اگر این نمایشگاه‌ها متنوع باشد خیلی بهتر است؛ زیرا اولویت در نمایشگاه‌ها بر این است که در آن‌ها بهترین‌ها ارائه شود چون باعث ایجاد روحیه مثبت در مخاطب می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: همیشه در نمایشگاه‌ها در تلاش هستیم تا محصولات جدید و دانش‌بنیان را به نمایش بگذاریم؛ زیرا محصولات نوین در مقایسه با محصولاتی که در حالت عادی تولید می‌شود برای مخاطبان این حوزه که عموم مردم نیستند، جذاب‌تر است. محمدی در خصوص مخاطبان این نمایشگاه گفت: به‌غیراز شرکت‌ها و تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی بسیاری از افراد مانند دانشجوها، دانش‌آموزان، پژوهشگران و... می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. وی در ادامه تأکید می‌کند: جالب است که در برخی از مواقع مردم باورشان نمی‌شود که ایران هم تولید داخل دارد. توصیه ما این است که در خصوص این نمایشگاه‌ها اطلاع‌رسانی خوبی انجام شود تا مخاطبین در جریان قرار گیرند. رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص بازدید و حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: با دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مکاتباتی انجام شده تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

حوزه سلامت باید اولویت کشور باشد

محمدی در خصوص اهمیت حوزه سلامت در کشور گفت: برخلاف نظر برخی از مسئولین حوزه سلامت باید اولویت کشور است؛ اما زمانی که بحث اعتبارات می‌شود، حوزه سلامت در رده ششم قرار می‌گیرد. درحالی‌که رئیس‌جمهور شهید معتقد بودند سلامت اولویت اول است.

محمدی در خصوص میزان بدهی تأمین اجتماعی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر تأمین اجتماعی نزدیک به ۱۵ همت به شرکت‌های تجهیزات پزشکی بدهی دارد.

وی در ادامه در خصوص تأمین نقدینگی  این سازمان گفت: در حال حاضر در تأمین نقدینگی مشکلات زیادی داریم. اصلاح سیاست‌های ارزی یکی از بحث‌هایی بود که سازمان غذا و دارو از سال ۱۴۰۱ آغاز کرد اما هنوز نتوانسته‌ایم برای تجهیزات پزشکی آن را اجرا کنیم. زیرا می‌خواستیم در حوزه دارو به کفایت برسیم و بعد وارد حوزه تجهیزات شویم. وی در خصوص سهمیه ارز ۴۲۰۰ در ۶ماهه اول سال جاری گفت: در ۶ ماه اول سال، ۶۰۰ میلیون دلار سهمیه ارز ۴۲۰۰ برای خرید ملزومات مصرفی در نظر گرفتیم. اما ازآنجایی‌که در قانون بودجه، ارز ۴۲۰۰ نداریم، قرار شد تفاهم‌نامه بنویسیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه تأکید کرد: درخواست ما این است که ۶۰۰ میلیون دلار برای ۶ماهه دوم تمدید شود. البته هنوز روی این نظر بحث وجود دارد. 
گروهی با تخصیص این سهمیه ارزی مخالف هستند و معتقدند به حوزه سلامت آسیب وارد می‌کند، به همین دلیل با درخواست وزیر بهداشت، تصمیم اختصاص این اعتبار به رئیس‌جمهور محول شده است.محمدی در خصوص تخصیص بودجه به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: تلاش داریم تا تسهیلات ریالی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی ارائه شود.  بانک مرکزی هم ۵۰ هزار میلیارد ریال برای تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص داده است.وی در خصوص وظیفه سازمان غذا و دارو گفت: وظیفه این سازمان تسهیلگری در حوزه تجهیزات پزشکی است تا محصول باکیفیت و پایدار تأمین و در اختیار مردم قرار گیرد.وی در ادامه بیان کرد: در بحث نقدینگی پیگری لازم را داریم انجام می‌دهیم و تمام تلاشمان بر این است که تسهیلات ریالی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

در ادامه جلیل سعیدلو در خصوص نمایشگاه ایران مد بیان کرد: ایران مد برای دومین بار  از  ۱۹ الی ۲۲ مهرماه در نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار می‌شود.وی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه شهر آفتاب موقعیت مکانی مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه است که در سال گذشته باعث رضایت تولیدکنندگان و تأمین کنندگان قرار گرفت. همچنین بازدیدکنندگان هم رضایت داشتند.سعیدلو در خصوص ظرفیت این نمایشگاه گفت: بر اساس آمار ظرفیت ۴ سالن کامل شده است. این نمایشگاه محل عرصه بخش خصوصی در تجهیزات پزشکی است. البته با وجود مشکلاتی که سر راه تولیدکنندگان قرار دارد، در حوزه تولیدات رشد بسیار خوبی داشتیم و در تولید تجهیزات دستگاهی  و مصرفی در منطقه پیشرو هستیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در ادامه بیان کرد: با ۲۰۰ میلیون دلار تخصیص ارز، ارزشی معادل ۱/۵ میلیارد دلار سرمایه ایجاد کرده‌ایم.وی در ادامه تأکید کرد: پشتیبانی از این صنعت ضروری است در غیر این صورت باید این محصولات را با قیمت بالاتر خریداری کنیم که دسترسی بیماران و مراکز درمانی را دچار اختلال خواهد کرد.سعیدلو به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داد: ما از سازمان غذا و دارم می‌خواهیم که نام آن به سازمان غذا و دارو و تجهیزات تغییر پیدا کند.
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده