جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی چه خواسته‌هایی دارند؟
به گزارش درمانا، مریم قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی در مراسم اختتامیه نمایشگاه ایران مد ۱۴۰۳ اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیرند:

- مهمترین چالش حوزه تولید و تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی تامین نقدینگی است.

- مجموع مطالبات انباشته این صنف و این صنعت حدود ۲۰ همت از سنوات گذشته است که البته این مبلغ بین سازمان تامین اجتماعی و برنامه و بودجه تفاهم شد و مبلغ ۱۲ همت آن نیز مورد تخصیص قرار گرفت اما از این مقدار سهم عمده ای به تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان نرسید. پیشنهاد ما تخصیص بودجه مشخص و جداگانه است تا مطالبات سنواتی شرکت‌ها تسویه شود.

- نکته دیگر اینکه پرداخت‌های کنونی و آتی باید نظام‌مند شوند. کمبود منابع قابل درک است اما نداشتن وحدت رویه و فقدان نظام‌مندی قابل توجیه و درک نیست.

- نکته دیگر اینکه ردیف بودجه جداگانه و ستاره‌دار باید حفظ و رعایت شود.

- همچنین آیین‌نامه معاملات در خرید و فروش‌ها رعایت شوند و همانطور که بخش خصوصی به ازای هرگونه دیرکرد مکلف به جریمه است، بخش دولتی نیز به ازای دیرکرد باید طبق آیین‌نامه جریمه پرداخت کند. این مراتب را از دیوان محاسبات کشور، سازمان برنامه و بودجه، مجلس درخواست کردیم و مورد پیگیری است.

- بحث بودجه مطلب بسیار مهمی است و پرسش مهم ما این بوده که چرا در فصل بودجه‌بندی، موضوع تجهیزات پزشکی به درستی دیده و مصوب نمی‌شود؟

- از مجلس و کمیسیون تلفیق درخواست کردیم که در فصل بودجه یعنی آبان ماه، بودجه تجهیزات پزشکی درست و منطقی محاسبه و تعیین شود.

- از وزارت بهداشت و وزارت صمت هم درخواست کردیم و انتظار داریم که دفاع شایسته و کلیدی در تصویب بودجه سال بعد داشته باشند. از همه تشکل‌ها جهت توجه به این موضوع مهم برای همفکری و همدلی تقاضا داریم.

- موضوع مهم دیگر مربوط به سود منطقی برای تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان است. جذابیت تولید و سرمایه‌گذاری در کشور تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و این جذابیت متاسفانه در این حوزه از بین رفته است.

- در ضابطه سازمان حمایت که متعلق به سال ۱۳۸۹ است، سود تولیدکنندگان ۱۷ درصد و سود واردکنندگان ۱۸ درصد تعیین شده است. در آن زمان نرخ سود بانکی ۱۲ درصد بوده است و بدین ترتیب جذابیتی برای تولیدکننده و تامین‌کننده فراهم شده بود که متاسفانه این جذابیت امروز در صنعت تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

- پیشنهاد ما اصلاح فوری مصوبه سازمان حمایت در خصوص مبحث سود است و همینطور توجه به مباحث تحقیق و توسعه و نوآوری در ضابطه قیمت‌گذاری در سازمان حمایت است.

- نکته مهم دیگر قیمت‌گذاری دستوری است. اگرچه در سال‌های گذشته به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری حرکت کردیم اما مجلس، در مهر ماه گذشته ملزومات پزشکی را مجددا و موکدا مشمول قیمت‌گذاری کرد.

- در شرایطی که انتظارات ارتقای کیفی و همچنین ارتقای تحقیق و توسعه در شرکت‌های بخش خصوصی وجود دارد اما همچنان مطالبات سنواتی معوق و سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد.

- سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری در پی سیاست نادرست چندگانگی نرخ ارز وجود دارد.
اگر به جای چندگانگی نرخ ارز، مطالبات انباشته و سنواتی شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت شود، اگر برات بدون تعهد و انتقال بدون ارز توسط بانک مرکزی مانند گذشته برای شرکت‌های بخش خصوصی آزاد شود، امروز نیازی به نرخ‌گذاری چندگانه ارز و حتی نیازی به ارائه تسهیلات دولتی وجود ندارد.

- پیشنهاد ما حذف قیمت‌گذاری دستوری، حضور نمایندگان تشکل‌ها در جلسات مربوط به قیمت‌گذاری و همینطور بررسی پیشنهاد کمیسیون ماده ۲۰ قیمت‌گذاری مانند دارو، بازنگری ضوابط قیمت‌گذاری در سازمان حمایت و البته در وزارت بهداشت همچنین اصلاح فوری سود توزیع خواسته مهم و پیشنهاد ما است.

- امیدواریم ارتباط بیشتری بین جوانان و نخبگان با این نمایشگاه، همینطور بین صنعت و دانشگاه با این نمایشگاه برقرار کنیم.

- مجوز برگزاری پنج سال آینده نمایشگاه ایران مد در نمایشگاه شهر آفتاب صادر شد و امیدواریم در سال‌های آینده زیر یک چتر با دیدگاهی جهانی دور همدیگر جمع شویم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده