دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ , 21 Oct 2024
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی درباره مشکلات ارزی به وجود آمده برای تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: این اشکال را از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی و سازمان غذا و دارو نمی‌بینم بلکه از بالاتر می‌بینم. تامین‌کنندگان کالا را با ثبت سفارش آورده‌اند و می‌خواهند با حداقل اسناد ترخیص کنند. کالاها براساس نرخ ارز ترجیحی نرخ‌گذاری شده‌اند. در چنین شرایطی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی از آنها تعهد می‌خواهد که اگر ارز ترجیحی نباشد، هر ارزی را قبول کنند! تامین‌کنندگان اگر کالای خود را براساس نرخ ارز ترجیحی فروخته باشند و بعد اولویت ارزی تغییر کند چکار باید کنند؟! در چنین شرایطی تاجران و تولیدکنندگان نابود می‌شوند. نمی‌دانم در چه سطحی باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
داخل خطر هستیم
به گزارش درمانا، علیرضا چیذری افزود: با مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی دو جلسه در این زمینه داشتم و آقای شاهمرادی هم کاملا در این زمینه با ما موافق هستند اما تکلیف ارز مشخص نیست. حتی مقام بالادستی جرات نمی‌کند نامه مربوط به ترخیص با حداقل اسناد را امضا کند چون باید بودجه‌ای برای آن وجود داشته باشد. همه مسوولان ارشد کشور درباره اولویت‌های ارزی صحبت کرده‌اند و حتی دستور مستقیم رئیس‌جمهوری در این زمینه وجود دارد اما وقتی این دستور اجرا نمی‌شود، عملا دستوری وجود ندارد و در ادامه وقتی کمبود می‌شود تامین‌کنندگان، اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، وزارت بهداشت و ارگان‌های بالاتر زیر سوال می‌روند.

وی توضیح داد: به نظر من بانک مرکزی باید به این موضوع توجه کند و برای یک میلیارد دلار سلامت مردم به خطر نیفتد. ما در مرز خطر که نه بلکه داخل خطر هستیم و رودربایستی هم نداریم. کمر مردم زیر این بار شکسته و وضعیت اصلا جالب نیست. سه ماه است که بلاتکلیف هستیم و مشخص نیست که ارز هست یا نیست. بانک مرکزی می‌گوید منابع تکمیل است. سازمان برنامه و بودجه می‌گوید منتظر تفاهم‌نامه است و اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی می‌گوید وقتی ارزی نیست از کدام منبع حداقل اسناد را قبول کند. باید پرسید که این عدم هماهنگی ناشی از چیست؟ دکتر پزشکیان به عنوان مقام دوم مملکت در ابتدای دولت خود دستور داد که رویه اول سال تا پایان سال ادامه داشته باشد. چرا از این رویه اطاعت نمی‌کنند؟ من اسم این وضعیت را اهمال نمی‌گذارم، اسمش قصور است و حتی به نحوی به سمت دشمنی می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: تامین‌کنندگان با اعتبار خود از شرکت‌های خارجی کالا آورده‌اند و لحظه به لحظه در حال پرداخت پول رسوب کالاهای خود در گمرک بابت مواردی مانند دموراژ، هزینه انبارداری، یخچال و ... هستند. آیا گمرک قبول می‌کند بانک مرکزی پول تامین‌کنندگان را نداده است و کالاهایی را که ثبت سفارش دارند و حالا ارزش را نتوانسته‌اند تامین کنند، ترخیص کند؟ اینکه ارز تامین نشده، مشکل واردکننده نیست. از سوی دیگر کالاهایی مانند کیت آزمایشگاهی تاریخ مصرف دارد. این کالاها ۲۰ روز تا یک ماه بیشتر تاریخ مصرف ندارند. چه کسی می‌تواند خسارت هنگفتی که به آبرو و اعتبار تامین‌کنندگان و سرمایه مملکت وارد شده است را بدهد؟ شرکت‌های خارجی که پولشان داده نشده، آیا حاضرند دوباره به ما کالایی بدهد؟ کمبود حاصل از این وضعیت را چه کسی می‌خواهند جبران کند؟ این عدم هماهنگی و عدم تبعیت از دستور رئیس‌جمهوری واقعا عجیب است.

وی گفت: مگر مردم، تجار و تامین‌کنندگان اینقدر ضعیف عمل کرده‌اند که اینگونه بخواهند از آنها بهره‌کشی کنند؟! واقعا جای تاسف دارد که اینگونه یک زنجیره اعتباری تجار ما را از بین می‌برند. این کالاها که غیرقانونی نیامده‌اند با ثبت سفارش آمده‌اند. باید آنها را ترخیص کنید و ارز آنها را هم موظف هستید تامین کند چون طبق نرخ دستوری به فروش می‌روند. همه این مسائل زنجیروار به هم وصل هستند. بهرحال صلاح مملکت خویش خسروان دانند. وقتی به دستور دکتر پزشکیان در تخصیص یک میلیارد دلار ارز عمل نمی‌کنند، جز صدا و اعتراض از دست ما بر نمی‌آید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده