چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ , 3 Jul 2024
شرکت‌های تولیدکننده‌نما برای این صنعت بحران‌‌‌آفرین بوده و شاهد هستیم که متاسفانه در برخی موارد از این شرکت‌ها حمایت‌‌‌هایی نیز صورت گرفته و بعضا تا مقاطع بالا در تشکل‌ها، صنوف و اتحادیه‌‌‌ها پیشروی کرده‌‌‌اند.
متهمان تخریب صنعت تجهیزات پزشکی
به گزارش درمانا، بازرس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی با اعلام این مطلب درباره معضلات شرکت‌های تولیدکننده‌نما و خسارت‌‌‌هایی که به صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وارد می‌کنند، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت‌هایی وجود دارند که ادعای تولید دارند، اما تولیدکننده واقعی نیستند. این شرکت‌ها این تجهیزات را از خارج کشور به صورت فله‌‌‌ای و بعضا غیر‌قانونی وارد کرده و در کشور بسته‌‌‌‌‌‌بندی کرده و با علامت تجاری خود به فروش می‌‌‌رسانند.

وحید اسکویی افزود: اگر تکلیف این شرکت‌ها به عنوان واردکننده مشخص شود به نفع صنعت خواهد بود، زیرا میزان ارز موردنیاز و مرجع آنها مشخص شده و با یک پارامتری در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. اما مطرح شدن ادعای دروغین تولید دارای تبعاتی است، زیرا با ادعای تولید از تسهیلات بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند در حالی که اشتغال‌زایی نیز ایجاد نمی‌شود، اما از تولیدکننده واقعی که اشتغال‌زایی کرده، حمایت چندانی انجام نمی‌شود.

وی درباره عمق ساخت داخل در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی گفت: در کشور استعدادها و پتانسیل‌‌‌های مطلوبی در این زمینه داریم. در یک بازه زمانی ۴۰ تا ۵۰ ساله توانسته‌‌‌ایم کشور را از واردات یکسری تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بی‌نیاز کنیم. در ۲۰ سال گذشته بسیاری از تجهیزات به صورت کامل از خارج وارد می‌‌‌شد، اما در حال حاضر تجهیزاتی مانند ونتیلاتور، تجهیزات اتاق ICU  و... در کشور تولید می‌‌‌شوند. همچنین در زمینه تولید دستگاه‌‌‌های رادیولوژی و سی تی اسکن نیز گام‌های مطلوبی برداشته شده است.

سخت‌‌‌گیری در صدور مجوز عامل پدیده فرار طرح‌‌‌های دانش‌بنیان

بازرس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی درباره فرآیند صدور و تایید مجوز گفت: باید بحث صدور مجوز برای شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، مقداری تسهیل شود. زیرا زمانی که صدور مجوز دستخوش یکسری سخت‌‌‌‌‌‌گیری‌‌‌ها می‌شود، ممکن است منجر به این شود که یکسری از استعدادها و ایده‌‌‌ها از کشور خارج شوند.

وی افزود: در حال حاضر با پدیده فرار طرح‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان مواجه هستیم. به عنوان مثال تعدادی از طرح‌‌‌های دانش‌بنیان با وعدهای مختلف حمایت از سوی دلال‌‌‌هایی به کشور ترکیه کشانده شده و بعد طرح‌‌‌های آنها را از دست آنها خارج می‌کنند. یا بعضی از کشورها طرح‌‌‌های دانش‌بنیان را خریداری می‌کنند. مقصر اصلی در این موضوع طراح یا فروشنده طرح دانش‌بنیان نیست. یا یکسری دولتی‌‌‌ها به عنوان شرکت خصوصی با گرفتن تسهیلات آنچنانی به عنوان تولیدکننده برای شرکت‌های دولتی عمل می‌کنند. بهتر است به شرکت‌های معتبر بخش خصوصی این تسهیلات داده شود تا طرح‌‌‌های بخش خصوصی در این زمینه اجرایی شود.
منبع : دنیای‌اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده