شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ , 6 Jul 2024
با حضور معاون تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری

مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پزشکی دانشگاه افتتاح شد

مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پزشکی(refarbish) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور معاون تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.
مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پزشکی دانشگاه افتتاح شد
به گزارش درمانا، صبح امروز دوشنبه یازدهم تیرماه در مراسمی با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه و  جمعی از مسئولان دانشگاه مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پرشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رسما مورد بهره برداری قرار گرفت

دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به وجود تجهیزات و امکانات زیاد در کشور، بحث مدیریت یکپارچه این تجهیزات را بسیار مهم برشمرد و بر اهمیت دانش مدیریت تجهیزات تاکید کرد.

وی ضمن ابراز خوشنودی از ورود بازیابی و احیا به صنعت تجهیزات پزشکی گفت: این کار علاوه بر کمک به اقتصاد، باعث تحصیل دانش فنی خوبی از این نوسازی و ارتقا می‌شود که این دانش فنی بسیار ارزشمند است.

دکتر دهقانی ضمن اعلام حمایت در این زمینه گفت: اگر دستیابی به دانش فنی این تجهیزات مستلزم تحقیق و توسعه باشد می‌توان از ابزارهای قابل جهش شامل اعتبار مالیاتی به راحتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار به این مرکز افزود: می‌توانیم اعتباری در اختیار این مرکز بگذاریم تا بتواند به شبکه شرکت‌های دانش بنیان علاقه‌مند به همکاری در این مرکز کمک کند.

وی با اشاره به این که خرید تجهیزات جدید نیاز به استاندارد دارد، پیشنهاد کرد: اگر این موضوع در این مرکز پایلوت و اثبات شود و سپس به عنوان دستورالعمل در کشور فراگیر شود باعث بروز یک اتفاق بزرگ و فراهم شدن زیرساخت‌ها خواهد شد.

دکتر زالی رییس دانشگاه نیز افتتاح این مرکز را تبلور خوداتکایی و خودکفایی ناشی از همکاری شرکت‌های دانش بنیان با دانشگاه در حوزه تجهیزات پزشکی برشمرد.

وی بازار تجهیزات پزشکی را یکی از بازارهای بزرگ جهانی عنوان کرد که در حوزه اقتصاد کلان و خرد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و تا سال ۲۰۵۰ شاید سهم شرکت‌های تجهیزات پزشکی همتراز با شرکت‌های بزرگ نفتی باشد.

دکتر زالی گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و بار بیماری‌ها نیاز به تجهیزات پزشکی رو به افرایش است و نسل‌های جدید آن‌ها به سرعت وارد بازار می‌شود.

به گفته وی در سال ۲۰۲۱سهم جهانی از حوزه بازیابی و ارتقای ( refurbishment) تجهیزات پزشکی حدود ۱۰ بیلیون دلار بوده که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ به 21 بیلیون‌دلار برسد.

دکتر زالی با اشاره به فعالیت 118 شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی به صورت اختصاصی در معاونت تحقیقات و‌فناوری ریاست جمهوری گفت: سهم ما در بازار صادرات تجهیزات پزشکی رو به رشد است و در حال حاضر ۲۵۵ تجهیزات پزشکی نسبتا پیشرفته و پیشرفته را به کشورهای دیگر صادر می کنیم.

رییس دانشگاه حضور شرکت‌های دانش ‌بنیان در عرصه تولید و احیا و بازیابی تجهیزات پزشکی را بسیار مطلوب برشمرد.

وی با اشاره به گرانقیمت بودن تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای خاطرنشان کرد که متاسفانه به دلیل فقدان نگاهداشت، عدم دانش کافی، عدم توجه به اقتصاد، تجهیزات و دستگاه‌ها از رده خارج می‌شوند و درخواست خرید دستگاه‌های جدید داده می‌شود در صورتی که با مرمت و بازیابی می توان بسیاری از آن‌ها را به مدار بازگرداند.

افتتاح مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پزشکی؛ گامی در مسیر خودکفایی

دکتر زالی افتتاح این مرکز در دانشگاه را یک تفکر مدیریتی برای خودکفایی در حوزه تجهیزات پزشکی عنوان کرد که باعث می‌شود  با نگاه خردورزانه، دستگاه‌ها را به راحتی از رده خارج نکنیم و باعث بازگشت تجهیزات به مدار استفاده ‌شویم.

وی یادآور شد که در فرایند احیاسازی هدف ما علاوه بر بازسازی دستگاه، تعالی و ارتقای عملکرد و ایمنی دستگاه نیز است. یعنی یک دستگاه فرسوده را با دو شرط ایمنی و عملکرد ارتقا یافته به مدار فعالیت باز می‌گردانیم.

دکتر زالی در ادامه به سامانه نرم افزاریHIM در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد که می تواند به عنوان یک الگو در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی در این سامانه یک انبار مجازی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو ایجاد شده است که براساس آن به صورت دقیق تجهیزات و داروهای موجود و نیازهای مراکز تابعه دانشگاه ارزیابی و رصد می‌شود.

رییس دانشگاه همچنین یادآور شد که در صدد هستیم این مرکز را به یک workshop تبدیل کنیم و با کمک شرکت دانش بنیان و حوزه درمان دانشگاه در این مرکز با ارایه آموزش‌های لازم در راستای ارتقای دانش و مهارت مهندسی پزشکی نیز گام برداریم.

دکتر زالی با اشاره به اقدامات آزمایشی صورت گرفته در این مرکز و بازیابی دستگاه‌های اسقاطی و از رده خارج مراکز مختلف دانشگاه خاطرنشان کرد: توانستیم با یک دهم هزینه دستگاه‌های از رده خارج شده را به مدار فعالیت بازگردانیم.

آمادگی مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پزشکی برای ارایه خدمات به دانشگاه‌های کشور

رییس دانشگاه این مرکز را یک مرکز ملی خواند و نسبت به بهره‌مندی تمامی مراکز و دانشگاه‌های کشور از خدمات این مرکز اعلام آمادگی کرد.

وی با بیان این که دانش در حوزه تجهیزات پزشکی رشد یافته است، پیشنهاد کرد که با حمایت وزارت بهداشت و معاونت تحقیات و فناوری ریاست جمهوری، رگولاتوری بازیابی تجهیزات پزشکی در کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تحریر و به عنوان یک سند ملی استفاده شود.

دکتر رضا زندی معاون درمان دانشگاه با اشاره به خروج تجهیزات پزشکی اسقاطی از چرخه کار تاکنون گفت: با راه اندازی این مرکز و احیای این تجهیزات ضمن رفع نیازهای مراکز درمانی صرفه جویی ارزی زیادی نیز صورت گرفت.

وی در ادامه به تبیین روند راه اندازی این مرکز با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و حمایت رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از این پروژه پرداخت.

دکتر زندی این اقدام را منشا خیر و برکات برای بیماران و همچنین حفظ منابع برشمرد و گفت: این اقدام می تواند حتی به عنوان الگویی برای سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد.

دکتر محمد ملک زاده مدیرعامل شرکت ویستا تجهیز احیا  نیز ضمن بیان سخنانی به تشریح روند ایجاد این مرکز پرداخت.

به گفته وی این شرکت دانش بنیان متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاههای مختلف داخلی و خارجی است که به فعالیت در زمینه بازسازی و احیا و‌ارتقای این تجهیزات پزشکی پرداختند.

دکتر ملک زاده این اقدام را فصل جدیدی در حکمرانی تجهیزات پزشکی کشور برشمرد که ضمن صرفه جویی اقتصادی، ارایه خدمات پس از فروش بهتری را نیز در پی دارد.

در بخش دیگری از این مراسم نیز دو تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و شرکت دانش بنیان ویتا به امضا رسید.
منبع : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده