يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ , 6 Oct 2024
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ایران گفت: این تولیدکنندگان موافق حذف کامل تخصیص ارز ترجیحی به تمام تجهیزات پزشکی تولید داخل هستند حتی به تجهیزاتی که در داخل کشور هم تولید نمی‌شوند؛ زیرا تخصیص این ارز، فسادزا است.
تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی، فسادزاست
به گزارش درمانا، آقای عبدالرضا یعقوب زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران گفت: دلیل این که می‌گوئیم ارز ترجیحی باید برای دارو و حتی مواد اولیه تجهیزات پزشکی حذف شود این است که در هیچ جای دنیا بدین گونه نیست که برای واردات، ارز ترجیحی یا همان ارز یارانه‌ای و ارزان اختصاص پیدا کند و اگر ارز ترجیحی هم به بیمارستان‌ها و یا بخش خصوصی اختصاص دهند به انتهای زنجیره است.

وی افزود: زمانی که ارز ترجیحی به واردکننده تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می‌کند نخستین کار واردکننده این است که بیش از نیاز کشور، محصول وارد می‌کند و، چون ارزان به دست مصرف کننده می‌رسد بنابراین تقاضا برای خرید آن محصول دو برابر می‌شود یعنی علاوه بر محصول مورد نیاز برای ذخیره، یک محصول دیگر برای روز مبادا خریداری می‌کند که در صورت خرابی، بتواند از آن استفاده کند.

یعقوب زاده ادامه داد: اتفاق دیگری که با تخصیص ارز ترجیحی به واردکنندگان صورت می‌گیرد قاچاق معکوس است یعنی وقتی محصولی با قیمت پایین به کشور وارد می‌شود قطعا افرادی سودجو این محصولات ارزان را به علت مابه التفاوت قیمت به کشور‌های خارجی قاچاق می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران گفت: مشکل بعدی که تخصیص ارز ترجیحی برای واردات صورت گرفته است قیمت گذاری دستوری بر روی کالا‌های وارداتی است، اما این قیمت گذاری برای محصولات داخلی اعمال نمی‌شود یا با تاخیر دو تا سه ساله همراه است.

وی افزود: در حال حاضر سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می‌کند و اگر اختصاص ارز ترجیحی حذف شود قول می‌دهم واردات به کمتر از نصف کاهش پیدا کند، زیرا کالای مورد نیاز وارد کشور می‌شود و با واقعی شدن قیمت، قاچاق معکوس از بین می‌رود و رقابت بین کالای داخلی و خارجی ایجاد می‌شود.

یعقوب زاده ادامه داد: رقابت بین کالای داخلی و خارجی در صورتی که ارز ترجیحی حذف شود و برای حمایت از بیمار به انتهای زنجیره، پرداخت شود هم به نفع تولید است و هم به نفع مصرف کننده؛ زیرا با پرداخت یارانه به بیمار، وی تصمیم می‌گیرد که کالای تولید داخل ارزان را خریداری کند یا اگر توان هزینه بیشتر برای خرید کالای خارجی دارد، آن را خریداری کند.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که در کشور بسیار مشهود است تخصیص ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه شیرخشک است. این موادکه قیمت آن ۱۰ دلار است با قیمت دو دلار وارد کشور می‌شود و افراد سودجو، همان مواد اولیه را به قیمت ۵ دلار به کشور‌های همسایه قاچاق می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران درباره تصمیم اخیر دولت مبنی بر حذف تخصیص ارز ترجیحی به کالا‌هایی که تولید داخل دارند، گفت: پس از سال‌ها پیگیری، دولت هم به این نتیجه رسید که سیاست تخصیص ارز را اصلاح کند؛ آخرین مصوبه‌ای که اردیبهشت امسال توسط هیئت وزیران در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه سلامت با پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ابلاغ شد، اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی بود.

وی افزود:، اما تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بازهم با سیاست اصلاح تخصیص ارز ترجیحی مخالف هستند و موافق حذف کامل ارز ترجیحی به تمام تجهیزات پزشکی هستند حتی به تجهیزاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند؛ زیرا تخصیص ارز ترجیحی، فسادزاست.

یعقوب زاده ادامه داد: شما نمی‌توانید قانون یا روشی بگذارید که فسادبرانگیز است، اما توقع آن را داشته باشید که فسادی در آن اتفاق نیفتد پس باید قانونی ارائه شود که فسادبرانگیز نباشد.

وی اضافه کرد: در صنعت تجهیزات پزشکی هم همانند سایر صنایع چالش‌هایی مثل بیمه، اشتغال، نیروی انسانی، معوقات و تسهیلات بانکی وجود دارد، اما برخی از مشکلات در این صنعت پر رنگ‌تر است یعنی رقابت دولتی‌ها با بخش خصوصی که کماکان ادامه دارد؛ اینکه دولت در تولید دخالت می‌کند، همه در دنیا به این نتیجه رسیده اند که دولت باید کوچک و سیاستگذار باشد و همچنین بسترساز رقابت بین بخش خصوصی باشد تا بخش خصوصی برای تولید تجهیزات پزشکی با هم رقابت کنند و در صورت نداشتن توان تولید، محصول را به صورت رقابتی وارد کنند تا مصرف کنند حق انتخاب داشته باشد و از طرفی بازار به تعادل برسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران درباره وضعیت تجهیزات پزشکی در ایران گفت: همه کارشناسان صنعت تجهیزات پزشکی اذعان دارند این صنعت از تمام صنایع در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید، افزایش عمق ساخت داخل، رعایت استاندارد و کیفیت بالای محصولات تولیدی و سهم بازار، پیشرو‌تر است به طوری که تمام محصولات توسط متخصصان داخلی کشور تولید می‌شود.

یعقوب زاده افزود: این صنعت از پتانسیل نیروی انسانی کارآمد برخوردار بوده و متخصصانی در زمینه الکترونیک، مکانیک، نرم افزار، سخت افزار و مهندسی پزشکی آموزش دیده اند که هسته اصلی تولید تجهیزات پزشکی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه: صنعت تجهیزات پزشکی در بسیاری از دوره ها، آزمون‌های سختی را گذرانده و با موفقیت پشت سر گذاشته است برای مثال در دوران کرونا که تمام جهان توانایی‌های پزشکی ایران را در مقابله با کرونا مشاهده کردند طوری که نیاز به واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز این بیماری بوجود نیامد، زیرا به طور کامل تامین نیاز شد و حتی به برخی کشور‌ها هم صادرات داشتیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران گفت: در حال حاضر بسیاری از تجهیزات پزشکی استفاده شده در بیمارستان‌های سراسر کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود برای مثال تخت‌های معمولی به صورت صددرصد، تخت‌های آی سی یو و سی سی یو بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد تولید داخل هستند و همچنین تجهیزات اتاق عمل‌های حرفه‌ای بالای ۸۵ درصد توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شوند.

وی افزود:ایران از نظر بازار تجهیزات پزشکی یکی از کشور‌های مطرح در دنیاست، اگر این بازار را ۴ میلیارد دلار در نظر بگیریم کمتر از ۲۰ درصد، نیاز به واردات داریم آن هم دستگاه‌هایی است که تولید آن در داخل کشور مقرون به صرفه نیست، زیرا متخصصان داخلی، توانایی تولید تمام دستگاه‌ها را دارند.
منبع : خبرگزاری صداوسیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده